Fler människor i arbete – ta hjälp vid din nästa tjänsteupphandling!
Visste du att din tjänsteupphandling kan bidra till att någon i utanförskap får ett jobb, och att du kan få hjälp av oss i upphandlingsprocessen? I Göteborgs Stads budget 2018 står målet kvar – social hänsyn ska kravställas i minst 50 procent av alla tjänsteupphandlingar.
En viktig orsak till utanförskap och ohälsa är bristen på arbete och meningsfull sysselsättning. Att få fler människor i arbete och jämna ut de sociala klyftorna i Göteborg är högt prioriterade politiska mål i Göteborgs Stad. I februari 2016 togs beslut i kommunfullmäktige att modellen för social hänsyn gäller för Göteborgs Stads alla verksamheter. Det finns också ett mål i Göteborgs Stads budget att krav på modellen social hänsyn ska ställas i minst 50 procent av alla tjänsteupphandlingar.
Inköp och upphandling har under ett par års tid arbetat i ett pilotprojekt tillsammans med övriga förvaltningar och bolag i staden för att ta fram en modell för Göteborgs Stad att ställa krav på social hänsyn i upphandling. Syftet är att när större tjänsteupphandlingar görs så ska upphandlande enhet, till exempel ett av stadens bostadsbolag, kunna ställa krav på att leverantören som vinner upphandlingen anställer en person som står långt från arbetsmarknaden.
Stadengemensam stödfunktion
För att underlätta samverkan har Inköp och upphandling tillsammans med förvaltningen Arbetsmarknad- och vuxenutbildning en stödfunktion med två personer. Stödfunktionens uppgift är bland annat att sprida kunskap i Göteborgs Stads verksamheter, samverka med leverantörsmarknad och bransch- och personalorganisationer samt att koordinera arbetet med rekrytering av de människor som ska få jobb. Stödfunktionen underlättar också för upphandlare i staden att på ett enkelt och ändamålsenligt sätt ställa krav och följa upp krav i upphandlingar.
80 arbetstillfällen 2016
För att krav på social hänsyn ska vara möjligt och proportionerligt behöver tjänsten som upphandlas pågå under minst fyra månader och sysselsätta mer än en person på heltid, vilket inte alltid är möjligt i ramavtal. Under 2016 har totalt 80 arbetstillfällen skapats med majoriteten inom byggsektorn.
I de upphandlingar som genomförts av Inköp och upphandling, har krav på social hänsyn ställts i 72 procent av tjänsteupphandlingarna och i två varuupphandlingar. Många av dessa är krav i förnyade konkurrensutsättningar där andra upphandlande enheter i kommunen ges möjlighet att ställa krav på sysselsättning. I resterande fall har det inte ansetts vara proportionerligt att ställa krav, exempelvis då omfattningen på tjänsteområdet är litet eller om tjänsten inte utförs i Göteborg.
Detta är en artikel hämtad ur hållbarhetsredovisningen Hållbara inköp 2016 där du kan läsa fler artiklar om socialt ansvar i upphandling.
Behöver du stöd vid din nästa tjänsteupphandling?
När du ska ställa krav på modellen social hänsyn i din tjänsteupphandling vill vi alltid att du tar kontakt med stödfunktionen. Ring vår kundservice på 031 366 37 00 eller mejla kundservice@ink.goteborg.se och fråga efter stödfunktionen för social hänsyn.