Nya ramavtal för boende med bostöd avseende jour- och akutboende
Från 15 december 2017 finns det nya ramavtal för boende med bostöd avseende jour- och akutboende. Sedan 1 april 2017 har vi varit avtalslösa inom området på grund av en överprövningsprocess.
Vad ingår i ramavtalet?
Boende med stöd är ett myndighetsbeslut och riktar sig till personer, från 21 år, som lever i hemlöshet med sociala problem, medicinska-/psykosociala problem, missbruksproblem eller samsjuklighet och som har särskilda svårigheter att få en bostad på den öppna bostadsmarknaden. De är därför i behov av insatser från kommunen i form av boende med stöd. Stödet ska utformas så att det stärker personens resurser att leva ett självständigt liv med ett eget, eller mer självständigt, boende.
Jour-/akutboende
Jour-/akutboende innebär boende i eget rum, med egen nyckel till rummet, samt tillgång till wc/dusch. Syftet är att erbjuda boende under en begränsad period till personer som lever i hemlöshet. Den boende ska ges stöd att finna vägar ut ur hemlösheten samt ges förutsättningar att klara av ett mer långsiktigt och självständigt boende.
Stöd som ska erbjudas ska vara motiverande och innehålla möjlighet till:
- att söka sjukvård, t.ex. beroendeklinik
- att ta kontakt med socialtjänsten
- att kunna återhämta sig fysiskt och mental för att kunna ”ta nästa steg”.
Leverantören ska kunna ta emot boende alla kalenderdagar i veckan och metoder och arbetssätt ska vara anpassade efter målgruppens behov.
Vem beställer från ramavtalet?
Göteborgs Stads tio stadsdelsförvaltningar samt Social resursförvaltning.
Antagna leverantörer
Se Winst för att ta del av antagna leverantörer. Vi inväntar CV/meritförteckning från ett par leverantörer för att styrka att kraven på ansvarige för driften uppfylls. Först därefter blir samtliga leverantörer beställningsbara i Winst.
Beställarinstruktion
I varje enskilt fall avgör beställaren, utifrån en utredning enligt Socialtjänstlagen, SoL, vilket bostöd och boende som är lämpligt för den enskilde.
Vill du veta mer?
I Winst hittar du mer information om ramavtalet och leverantörer. Om du inte har behörighet att göra en beställning, vänligen kontakta din lokala systemadministratör eller inköpssamordnare. Kundservice når du via 031-366 37 00 eller kundservice@ink.goteborg.se.
Besök Winst via www.proceedo.net (Endast Internet Explorer)
Har du inget eget användarkonto?
Användarnamn: avtal@uhb.goteborg.se
Lösenord: winst