Göteborgs Stad har tagit beslut centralt om att inte längre använda marknadsföringstjänsten Google AdWords. Beslutet går i linje med stadens informationspolicy som säger att Göteborgs Stad inte ska använda metoder, finansiering eller kanaler för vår informationsverksamhet, som kan innebära att trovärdigheten på något sätt minskas på kort eller lång sikt. Detta gäller både förvaltningar och bolag.
Inköp och upphandling har informerat stadens upphandlade mediebyråer att de inte längre ska erbjuda tjänsten Google Adwords till Göteborgs Stads verksamheter. Information har även gått ut, för kännedom, till stadens upphandlade kommunikationsbyråer och stadens inhousebyrå Visuell kommunikation. ”Vanlig” webbannonsering, där vi vet vilka sajter vi köper annonsplats på, berörs inte av denna information.
Vilka tjänster gäller detta?
Beslutet berör display-/bannerannonsering via Google Adwords (s.k. GDM).
Det berör däremot inte sökordsmarknadsföring inom Google Adwords (som innebär att verksamheten/aktiviteten dyker upp enbart i Googles sökmotor).
Hur fungerar Google AdWords?
Genom marknadsföringstjänsten Google Adwords kan annonsörer nå fördefinierade målgrupper baserat på deras sökbeteende. Det fungerar ungefär så här: annonsören sätter upp vissa kriterier för den målgrupp som hen vill nå, exempelvis ”boende i Västra Götalandsregionen som är mellan 15-45 år som är intresserade av matlagning och fotboll”. Genom AdWords dyker annonsen sedan upp på sidor som den utvalda målgruppen är inne och söker på. Det innebär att annonsören inte vet på vilka sidor som annonsen visas.
Sprid gärna informationen vidare till berörda i din organisation.
Har ni frågor? Kontakta Maria Norberg, 031-368 02 61.