Nya ramavtal för marknads- opinions- och attitydundersökningar

Från första mars finns det nya ramavtal för marknads- opinions- och attitydundersökningar.
Vad ingår i ramavtalet?
Ramavtalet omfattar följande tjänster:
Generell leverantör
Leverantörer som har förmåga och kapacitet att utföra omfattande undersökningar. Leverantören ska ha en bred kompetens som spänner över många områden och ett utbud av tekniker/metoder som kan tillämpas inom olika målgrupper och behovsstrukturer. Antagna leverantörer inom avtalsområdet generell leverantör har dokumenterad erfarenhet av uppdrag inom samtliga målgrupper inom områden 2. Specialister.
Specialister för olika målgrupper
Består av flera separata avtalsområden med leverantörer som besitter specialistkompetens inom respektive målgrupp och har förmåga att ta fram och utföra hela eller delar av undersökningar åt kommunala organisationer med varierande behov, teknik och volym.
Följande målgrupper finns:
2a. Målgrupp Medarbetare
2b. Målgrupp Medborgare
2c. Målgrupp Kund & Brukare
2d. Målgrupp Trafikanter
2e. Målgrupp Företag
Antagna leverantörer
Generell leverantör:
5566711650 Markör Marknad & Kommunikation AB
5566144845 Institutet för kvalitetsindikatorer
Specialist Medarbetare:
5566711650 Markör Marknad & Kommunikation AB
5566144845 Institutet för kvalitetsindikatorer
5565587192 Springlife AB
5566104724 Ramböll Management Consulting AB
Specialist Medborgare:
5568834757 Enkätfabriken AB
5566144845 Institutet för kvalitetsindikatorer
5569491698 SWECO Society AB
5567545750 Evimetrix AB
Specialist kund & brukare:
5566711650 Markör Marknad & Kommunikation AB
5568834757 Enkätfabriken AB
5566144845 Institutet för kvalitetsindikatorer
5590798376 Research One AB
Specialist Trafikanter:
5563071512 Intermetra
5566144845 Institutet för kvalitetsindikatorer
5566711650 Markör Marknad & Kommunikation AB
5568834757 Enkätfabriken AB
Specialist Företag:
5566711650 Markör Marknad & Kommunikation AB
5566144845 Institutet för kvalitetsindikatorer
5568834757 Enkätfabriken AB
5567545750 Evimetrix AB
Vem beställer från ramavtalet?
- Göteborgs Stad
- Göteborgsregionens Kommunalförbund och ISGR AB
- Gryning Vård AB
- Härryda kommun, samt Härryda Energi AB och Härryda Elhandel AB
- Kungälvs kommun
- Lerums kommun
- Lilla Edets kommun
- Partille kommun
- Stenungsunds kommun
- Tjörns kommun, samt Tjörns Bostads AB, Tjörns Måltids AB och Tjörns hamnar AB
- Öckerö kommun inklusive kommunala bolag
Så beställer du
Förenklad konkurrensutsättning
För beställningar under 100 000 kronor ska beställaren beskriva sitt behov i en uppdragsbeskrivning (omfattning, tid för utförandet och kompetens etcetera) och låta samtliga leverantörer inom avtalsområdet lämna anbud på uppdraget. Den leverantör som uppfyller kraven för uppdraget och lämnat lägst pris för uppdraget ska tilldelas beställningen.
Förnyad konkurrenssättning
För beställningar som överstiger 100 000 kronor ska samtliga leverantörer inbjudas att på nytt lämna anbud för att se vilken leverantör som bäst motsvarar behovet vid det aktuella tillfället (förnyad konkurrensutsättning).
En beställning med förnyad konkurrensutsättning kan vara:
- ett enskilt uppdrag
- flera uppdrag, där beställningen definieras utifrån tidsperiod eller volym.
Vid förnyad konkurrensutsättning ska ett eller flera av nedanstående utvärderingskriterier användas:
- Metod att utföra uppdraget
- Kvalitet på tjänstens utförande
- Projektorganisationens kompetens och erfarenhet
- Referensuppdrag, beställaren kan komma att använda sig av en (1) egen intern referens. Lottning kommer att ske för vilken referens den interna referenter ersätter.
- Kapacitet
- Social hänsyn (sysselsättningskrav i form av Allmän visstidsanställning, lärlingsplatser, arbetsträningsplatser m.m)
- Anpassade undersökningar till speciella målgrupper
- Administrativa funktioner anpassade enligt standarden WCAG 2.0
- Pris för uppdraget
- Leverans- och genomförandetid
- Tidsåtgång
I de fall beställaren inte kan avgöra uppdragets omfattning och resursbehov, kan förnyad konkurrensutsättning tillämpas, där samtliga leverantörer inom 1. Generell leverantör och inom aktuellt avtalsområde med specialister ( område 2a-2e) tillfrågas. I dessa fall ska beställaren ställa samma förfrågan inom båda avtalsområdena samtidigt och tydligt ange att endast en (1) leverantör kommer att tilldelas.
Hållbara krav på tjänsterna
- Beställarna har vid förnyad konkurrensutsättning möjlighet att ställa krav på social hänsyn.
- Miljömärkt papper för de undersökningar som görs i pappersformat.
- Undersökningarna ska tillgänglighetsanpassas utifrån exempelvis språk och programvara/teknik.
- Undersökningarna ska kunna redovisas utifrån könsidentitet och kunna anpassas utifrån ett genusteoretiskt perspektiv.
- Leverantören ska kunna beskriva hur de hanterar avvikelser och förbättringar i de tjänster som de erbjuder.
- Leverantören ska följa etiska riktlinjer som minst motsvarar ICC/ESOMAR international code on market, Opinion and Social research and Data Analytics.
Vill du veta mer?
I Proceedo (Winst) hittar du mer information om ramavtalet och leverantörerna. Sök på avtalskategori marknads- opinions- och attitydundersökningar från första mars. Kundservice når du via 031-366 37 00 eller kundservice@ink.goteborg.se.
Besök Proceedo via www.proceedo.net
Har du inget eget användarkonto?
Användarnamn: avtal@uhb.goteborg.se
Lösenord: winst