I andra avsnittet av Inköpsresan pratar Henrik Karlsson, förvaltningsdirektör på Inköp och upphandling tillsammans med de inbjudna gästerna Tomas Brytting, forskare i organisationsetik och Mattias Hedberg, från ATEA om vad korruption är, vad som ligger bakom ett korruptionsbeteende och vad en organisation kan göra för att motverka korruption.
I frågan vad korruption är visar det sig att det inte finns ett enkelt svar på frågan: mutlagstiftningen säger en sak, allmänheten har en uppfattning och utöver det finns det ofta interna regelverk eller branschöverenskommelser.
– Det finns det som är rent olagligt, det vill säga ett mutbrott, sedan har näringslivet sin syn på affärsetik och allmänheten kan ha en annan. Det är inte svart eller vitt om en viss förmån är tillåten eller inte. Vad man kan tänka på som företag är att skilja mellan en privat och en offentlig kund, exempelvis när man har ett kundevenemang. Som medarbetare i offentlig sektor behöver man, om man blir erbjuden en förmån, i sin tur tänka på att särskilt restriktiva regler gäller om man arbetar med myndighetsutövning eller med offentlig upphandling, säger Fredrik Rogö, upphandlingsjurist på Inköp och upphandling.
Även om frågan är komplex, går det att hitta sätt på individnivå för att navigera rätt i olika ställningstaganden. Tomas Brytting, forskare i organisationsetik, ger tre råd hur man som medarbetare kan förhålla sig:
– Det första är lagen – är det här lagligt? Nästa är, hur känns det? Det tredje är att fundera över en eventuell offentlighet kring det hela – vill jag se det på TV? Om man vill få till det klatschigare så är det ”lagen, magen och löpet” man ska tänka på.
I slutändan handlar det om den goda affären och en förutsättning för det är att vi har goda relationer med våra leverantörer.
– Vi får inte bli för rädda. Vi måste fortsätta ha samtal och dialog med våra leverantörer, säger Henrik Karlsson, förvaltningsdirektör på Inköp och upphandling.
Podd och film hittar du på: