Viktig information till beställare av inhyrning av personal
Inköp och upphandling förtydligade i ett utskick den 10 april 2019 olika frågor kring beställningsförfarandet i de ramavtal som avser inhyrning av personal. Det har därefter framkommit behov av ytterligare klargöranden.
Ramavtalen innebär att leverantörerna är rangordnade och det är därför viktigt att rangordningen följs. Det finns en metodik i avtalen som har varit tänkt att underlätta då det ofta handlar om brådskande beställningar. Metodiken innebär att förfrågan skickas till samtliga leverantörer och beställaren sätter en svarstid. Beställningen ska sedan ske till den leverantör som inkommit med svar inom tiden, har kapacitet och kompetens att utföra tjänsten och är bäst rangordnad.
Inköp och upphandling vill klargöra att det inte handlar om några bedömningskriterier eller att det sker någon utvärdering, vilket framförts från en av leverantörerna i kontakter med beställare. Om en beställning exempelvis handlar om en behörig lärare inom ett visst ämne så är det detta som kontrolleras i svaren. Någon bedömning/utvärdering kring om någon erbjuden vikarie som skulle kunna anses som bättre än en annan – exempelvis har längre erfarenhet – ska inte göras. En korrekt tillämpning innebär alltså att beställningen ska gå till den bäst rangordnande leverantören som svarat, förutsatt att den erbjudna personalen motsvarar det behov (kompetensen att utföra efterfrågad tjänst) som framgick av förfrågan. Resultatet av metodiken ska alltså inte avvika från vad som hade blivit utfallet om en beställare hade kontaktat leverantörerna i tur och ordning utifrån deras rangordning.
Inköp och uppfattning står fast vid vad som tidigare förtydligats, men efter dialog med en av leverantörerna i avtalen, går vi nu ändå ut med en uppmaning till er som beställer från dessa ramavtal att använda metodiken och därför skicka förfrågan till samtliga leverantörer.