
Från 1 oktober 2019 finns det nya ramavtal för transport av avlidna. Dödsfall för anhöriga och närstående kan vara en svår och chockartad upplevelse, vilket ställer höga krav på insikt och förståelse från leverantören och dennes personal.
Leverantören ska har rutiner för och ska tillse att uppdragets utförande anpassas efter den avlidnes och anhörigas önskemål samt den avlidnes etnicitet, religion, livsåskådning och kultur och sker med hänsyn, omtanke och respekt för den avlidne och de anhöriga genom lyhört och värdigt beteende såväl språkligt som fysiskt från leverantören och dess personal.
Vad omfattar ramavtalet?
Ramavtalet omfattar bårtransport av avlidna för avlämning till aktuellt bårhus/bårrum och avser främst:
- avlidna inskrivna på särskilt boende inom respektive stad/kommun.
- avlidna inskrivna i hemsjukvården som avlider i egen bostad eller annan plats inom respektive stad/kommun.
Ramavtalet omfattar inte:
- avlidna där anhörig beställer/betalar aktuell transport av avliden, exempelvis i det fall anhörig valt en begravningsbyrå eller i det fall transporten önskas ske med kista istället för bår.
- avlidna som omfattas av Polisens ansvar, exempelvis där det föreligger misstanke om brott, förruttnelse, misstanke om självmord, misstanke om alkohol eller droger, olyckor eller motsvarande.
Antagna leverantörer
- Delområde Göteborgs Stad – Fonus ekonomisk förening
- Delområde Mölndals stad – Fonus ekonomisk förening
- Delområde Partille kommun – Fonus ekonomisk förening
- Delområde Öckerö kommun – Göteborgs Begravningstjänst AB
Så beställer du
- Beställning görs från den leverantör som har tecknat ramavtal för respektive delområde.
- Beställning av uppdrag ska kunna ske dygnet runt årets alla dagar via telefon eller e-post.
- Pris per hämtning beror på om hämtningen sker under ordinarie tid, tid med enkelt OB eller tid med kvalificerat OB, se bilaga Priser i Proceedo för fullständiga prisuppgifter.
- Leverantören och beställaren ska gemensamt komma överens om när hämtning ska ske. Hämtning ska inte ske efter kl. 18:00 om beställaren inte särskilt angivit detta vid beställningstillfället.
- Inställelsetid på plats för hämtning från mottagandet av beställning ska ej överskrida fyra timmar, om inte annat överenskommits mellan beställaren och leverantören. Observera att undantag för inställelsetid finns för södra skärgården samt vissa öar i delområde Öckerö kommun.
Leverantören ska överlämna en ifylld bilaga
Leverantören ska för varje uppdrag överlämna/efterlämna en ifylld bilaga, efter aktuell mall som Inköp och upphandling tillhandahåller, med uppgifter till beställaren och/eller anhörig på plats vid uppdragets utförande. Aktuell bilaga ska innehålla följande uppgifter:
- Datum
- Person
- Personnummer
- Transport från
- Transport till
Med person avses den avlidne. Bilagan får under inga omständigheter innehålla några andra uppgifter, såsom leverantörens namn, kontaktuppgifter eller motsvarande.
Leverantören får inte använda ramavtalet för att marknadsföra sig
Leverantören får inte själv eller tillsammans med andra på något sätt använda ramavtalet för att marknadsföra eller sälja in övriga tjänster, exempelvis begravningstjänster, i något skede före/under/efter uppdragets utförande. Härtill hör att leverantören inte tillåts att aktivt muntligen eller skriftligen till anhörig eller närstående överlämna/efterlämna andra uppgifter eller material, såsom leverantörens namn, kontaktuppgifter, informationsbroschyr, visitkort etcetera, i något skede före/under/efter uppdragets utförande.
I det fall det framkommer att leverantören bryter mot aktuellt villkor utgår vite med 2000 SEK per tillfälle till Inköp och upphandling. Vitet är maximerat till 10 000 SEK per månad.
Vem får beställa från ramavtalet?
Delområde Göteborgs Stad: Avtalsanvändare inom Göteborgs Stad samt Stiftelsen Göteborgs sjukhem inklusive ingående stiftelser och bolag.
Delområde Mölndals stad: Avtalsanvändare inom Mölndals Stad.
Delområde Partille kommun: Avtalsanvändare inom Partille kommun.
Delområde Öckerö kommun: Avtalsanvändare inom Öckerö kommun inklusive bolag, Öckerö Fastighets AB, Öckerö Rederi AB.
Vill du veta mer?
I Proceedo hittar du mer information om befintliga ramavtal och leverantörer. Sök på avtalskategori Transport av avlidna från 1 oktober. Kundservice når du via 031-366 37 00 eller kundservice@ink.goteborg.se.
Logga in i e-handelssystemet Proceedo (version 9)
Användarnamn: avtal@ink.goteborg.se
Lösenord: proceedo