Inköp och upphandling har genomfört en stor uppföljning av städtjänster. Uppföljningen är den mest omfattande uppföljningen som förvaltningen gjort och har visat på att det finns brister som städleverantörerna behöver åtgärda.
Avtalskategorin städtjänster, som är ett stort avtal och omsätter 125 miljoner kronor per år, har under året genomgått en ovanligt omfattande uppföljning. Städbranschen klassas som en riskbransch, och därmed finns det extra stor anledning att göra en omfattande uppföljning.
Av de tolv företag som granskats var det ingen som klarade sig helt utan anmärkningar. De brister som upptäckts har varit av blandad karaktär. Alltifrån att företaget inte skickat in de uppgifter som begärts till allvarliga brister som att semestertillägg inte betalats ut. Bristerna ligger nu på leverantörerna att korrigera för att fortsatt få leverera på ramavtalet.
I en stor uppföljning som denna är det många, både interna och externa, funktioner som blir involverade. Beställare, leverantörer, specialister inom upphandling, juridik, CSR, miljö, ekonomi, controlling har alla haft sin roll i att bidra till resultaten. I stadens kategoriprojekt för lokalvård finns kategoriledaren Lena Hamrin som kommer ha stor användning av resultaten från uppföljningen.
– Bristerna som uppdagades vid den fördjupade avtalsuppföljningen kommer att arbetas vidare med i kategoriprojektet, genom samverkan med leverantörsmarknaden och beställare. Tack vare uppföljningen och pågående kategoriprojekt har vi alla möjligheter att verka för en bättre städbransch i Göteborg, säger Lena Hamrin.
Hela uppföljningen finns tillgänglig att läsa från Inköp och upphandlings temasida på intranätet.