Ny beställarutbildning ska göra det lättare för beställaren att göra rätt
Inköp och upphandling har under alla år erbjudit beställarutbildningar för stadens inköpare och beställare. Under en tid har varit en paus i de lärarledda utbildningar för att istället utveckla en webbaserad beställarutbildning. Ledorden för den nya utbildningen har varit att det ska vara lätt att beställa rätt och att utbildningen ska vara tillgänglig för alla som behöver den.
– Tidigare var man tvungen att boka in specifika utbildningstillfällen, avsätta tre halvdagar och komma in till förvaltningen. Att nu kunna gå den online blir otroligt mycket smidigare, säger Annelie Gärdmark, kommunikationschef på Inköp och upphandling, som varit drivande i att ta fram den nya beställarutbildningen.
Nytt är att det nu finns med en praktisk del där beställaren får en grundläggande genomgång av Proceedo. Beställaren får klicka sig genom systemet, lära sig navigering och flera grundläggande funktioner. Denna del har tagits fram i ett nära samarbete med Intraservice.
– Att få lära sig mer om hur Proceedo fungerar är något som efterfrågats länge. På så sätt hoppas vi ge deltagaren en helhetsupplevelse av hur det är att vara beställare i Göteborgs Stad, säger Emilia Lindhe Vithal, som har producerat utbildningen.
Totalt tar utbildningen cirka en timma och de olika delmomenten kan när som helst pausas och går att gå tillbaka när det passar den som gör utbildningen. De största fördelarna med den webbaserade utbildningen är att den kan göras i användarens egen takt och att man kan gå den hur många gånger man vill. Den går även att användas som ett uppslagsverk i det egna arbetet.
Vem ska gå den nya digitala beställarutbildningen?
Beställarutbildningen riktar sig till alla. Den passar för den som ska beställa i Proceedo för första gången men även för den med lång erfarenhet.
– Vi vill säkerhetsställa att stadens inköp går rätt till och att den som arbetar med inköp i någon form har rätt förutsättningar att göra sina beställningar korrekt, förklarar Annelie.
Att anmäla sig till beställarutbildningen är enkelt, den ligger helt öppen på Göteborgs Stads utbildningsportal och är öppen för alla.
Hur har det varit att ta fram den nya beställarutbildningen?
– Det har varit en fantastiskt rolig process, full av utmaningar, säger Annelie. Det är spännande arbeta med något man gjort i tio år och se på det med andra ögon. Vi har haft knappa resurser men som i sin tur lett till att vi tvingats bli mer kreativa än vad vi annars kanske hade varit. Nu ska det bli spännande att se kunskapen spridas inom staden och att vi förhoppningsvis kan underlätta i vardagen för alla där ute i det dagliga arbetet.
Vad händer nu?
Inköp och upphandling följer upp och lyssnar på användare av utbildningen för att ständigt kunna förbättra och uppdatera den.
– Utbildningen är producerad för att hela tiden kunna uppdateras och hållas levande. Ständig förbättring genomsyrar vårt arbetssätt, avslutar Emilia.
Länk till utbildningen för dig som jobbar i en av stadens förvaltningar
Länk till utbildningen för dig som jobbar i en av stadens bolag