
Sedan april i år har Intraservice erbjudit den nya tjänsten Stöd vid uppföljning av inköp till utvalda pilotkunder i staden. Tjänsten gör det enklare för stadens verksamheter att följa upp sina inköp och ger en bättre överblick och kontroll över sina inköpsbeteenden. Nu ska tjänsten bli tillgänglig för fler och om du och din verksamhet vill använda den kan du anmäla ditt intresse.
För två år sedan genomfördes en studie som kartlade stadens behov när det kommer till stöd för uppföljning av inköp. Studien visade på att det finns ett behov av ett it-stöd som hjälper till i arbetet med uppföljning och det behövs för att säkerställa att staden handlar rätt vara eller tjänst från rätt leverantör, från rätt avtal och till rätt pris.
Samtidigt som studien genomfördes upphandlade Inköp och upphandling inköpsanalysverktyget KMD Inköpsanalys. Det är ett verktyg som tydligt visualiserar stadens inköp på ett enkelt sätt och ger det uppföljningsstöd som efterfrågas. För att göra KMD Inköpsanalys tillgänglig för fler i staden togs det ett beslut om att Intraservice skulle överta avtalet och skapa en tjänst kopplat till KMD – vilket blev tjänsten Stöd vid uppföljning av inköp.
– KMD inköpsanalys är ett bra verktyg och om alla i staden använde sig det skulle vi få oändligt många förbättringsmöjligheter och bättre insikter. Vi skulle äga vår egen information och få bättre och mer motiverad användning av våra skattemedel, säger Jonas Berg, från Inköp och upphandling.
Fokus på bra datakvalité
Nu fortsätter arbetet med att implementera tjänsten och 2020 är ett pilotår med syfte att pröva, utvärdera och utveckla. Därefter är planen att nya kunder ska få möjlighet att använda tjänsten från början av 2021.
– Projektet kommer tillsammans med pilotkunder i staden att ha stort fokus på olika aktiviteter som kan förbättra datakvalité och därmed analysmaterialet i KMD Inköpsanalys. Två av dessa aktiviteter är att se över fakturainformation för bygg och anläggning och arbeta med sekretessfrågor för tjänster inom socialtjänsten, säger Julia Björk, projektledare från Intraservice.
Nya kunder 2021
Enligt Julia är det många som är positiva till verktyget. Sedan april i år har tre pilotkunder testat den nya tjänsten och alla är mycket positiva.
– Många ser att tjänsten ger möjlighet till en ökad kostnadsmedvetenhet hos personalen samt att den nya tjänsten gör det enklare och snabbare göra analyser som i dagsläget kräver mycket handpåläggning.
Nu och fram till sensommaren presenteras den nya tjänsten i många olika forum och nätverk. Intresseanmälningar för 2021 har redan börjat komma in och om du och din verksamhet är intresserade av verktyget ska ni anmäla er till Julia Björk innan oktober 2020.
Är du intresserad av att höra mer eller ansluta till tjänsten Stöd vid uppföljning av inköp?
Kontakta julia.bjork@intraservice.goteborg.se
Skriv i mailet:
- om ni är intresserad av att få mer information om tjänsten
- om ni är intresserade av att teckna er för tjänsten 2021.