Övergångsavtal för inhyrning av sjuksköterskor till hemsjukvård och särskilda boenden
Från 1 oktober gäller övergångsavtal för inhyrning av sjuksköterskor till hemsjukvård och särskilda boenden. Upphandlingen är fortsatt föremål för överprövning i förvaltningsrätten. Befintliga ramavtal gäller till och med 30 september 2020 och Inköp och upphandling har gjort bedömningen att vi sannolikt inte kommer kunna teckna ramavtal innan den planerade avtalsstarten 1 oktober. För att täcka behovet av de aktuella tjänsterna fram till dess att ramavtal kan ingås har vi beslutat att teckna övergångsavtal som en temporär övergångslösning.
Inköp och upphandling kommer att teckna övergångsavtal med de 17 leverantörer som tilldelades i upphandlingen. Avtalen löper initialt till och med 31 mars 2021 och kan sägas upp med två veckors uppsägningstid om nytt ramavtal kan tecknas under denna period. För det fall ramavtal inte kunnat ingås kan Inköp och upphandling förlänga avtalen med månadsvisa förlängningar till och med 1 oktoboer 2022. Övergångsavtalen kommer baseras samma krav och villkor som ställdes i den aktuella upphandlingen.
Vad ingår i övergångsavtalet?
Övergångsavtalet omfattar inhyrning av legitimerade sjuksköterskor för att täcka avtalsanvändarnas/beställarnas temporära personalbehov inom hemsjukvård och särskilda boenden – avseende hemsjukvård i: äldreboende, bostad med särskild service (BmSS), ordinärt boende, korttidsverksamhet och daglig verksamhet.
Övergångsavtalet omfattar samtliga verksamheter avseende hemsjukvård och särskilda boenden inom avtalsanvändarnas/beställarnas geografiska område. Syftet med avtalet är att täcka och hantera temporära personalbehov inom beställarnas verksamheter vid bl.a. sjukskrivningar och semestrar för ordinarie personal, under rekryteringsprocesser/mellan anställningar samt under tillfälliga produktionstoppar.
Vem beställer från övergångsavtalet?
Avtalsanvändare inom Göteborgs Stad. För mer information se webbplats: http://www.goteborg.se
Övriga avtalsanvändare:
- Göteborgsregionens Kommunalförbund (org.nr. 222000-0265) och ISGR AB (org.nr. 556527-5657)
- Stiftelsen Göteborgs sjukhem inklusive ingående stiftelser och bolag
- Härryda kommun (OBSERVERA! Härryda kommun har ett eget befintligt avtal avseende sjuksköterskor som löper t.o.m. 2021-03-31. Härryda kommun kommer således att använda aktuellt övergångsavtal som tidigast fr.o.m. 2021-04-01)
- Kungälvs kommun
- Lerums kommun
- Lilla Edets kommun
- Mölndals Stad
- Orust kommun
- Partille kommun
- Stenungsunds kommun
- Tjörns kommun och de under avtalstiden vid var tid existerande kommunala bolagen
- Öckerö kommun inkl. bolag, Öckerö Fastighets AB, Öckerö Rederi AB
Leverantörer
- Centric Care AB
- Klara D AB
- Ofelia Vård AB
- Pelmatic Sweden AB
- Colligo Vårdkompetens AB
- Agito Sverige AB
- Agila Nurse AB
- Dedicare AB (publ)
- Colivia Sweden AB
- Nurse Partner Scandinavia AB
- Omsorg & Behandling 1 AB
- Addus Care AB
- AB Vårdlänken Bemanning & Rekrytering
- Bonliva AB
- AnnSam AB
- Almia AB
- Randstad Care AB
Nyheter/förändringar från befintliga ramavtal
Karens för inhyrda sjuksköterskor – Övergångsavtalen innehåller en karensklausul för inhyrda sjuksköterskor i syfte att motverka otillbörlig personalomsättning. Bestämmelsen innebär att om inte annat särskilt har godkänts av avtalsanvändaren/beställaren får inte den sjuksköterska som används för fullgörande av uppdrag vara eller ha varit anställd i avtalsanvändarens/beställarens organisation den senaste 6 månaderna räknat från startdatum för uppdraget.
Inbyggd option i avtalsvillkoren – Många beställare får av olika anledningar inte med en option vid sin beställning som senare ger möjligheten att utöka och/eller förlänga hela eller delar av uppdraget. I syfte att skapa kontinuitet har en ny klausul förts in i avtalen som gör att uppdrag kan utökas och/eller förlängas utan att en ny avropsförfrågan behöver göras. Den aktuella optionen inskränker dock inte annan eventuell option som anges av beställaren vid beställning. Se punkten ”Utökning och förlängning av uppdrag/avropsavtal” i avtalsvillkoren för fullständig information kring vad som gäller för optioner.
Hantering av SITHS – kort i samband med nya regler – Utgångspunkten i avtalsvillkoren är att leverantörerna ska tillse att den sjuksköterska som utför uppdrag innehar ett giltigt SITHS-kort. Med anledning av att E-hälsomyndigheten och Myndigheten för digital förvaring infört nya regler har leverantörer som hyr ut personal dock haft problem att ordna SITHS-kort till sina sjuksköterskor. Förhoppningen är att de aktuella problem kommer att lösa sig inom kort men de måste hanteras under övergångsperiod.
I de fall det finns problem att ordna SITHS-kort och detta ligger utanför leverantörens kontroll måste kravet jämkas och enda lösningen är att beställaren får tillhandahålla SITHS-kort till den inhyrda sjuksköterskan. Vid sådan hantering ska leverantören bekosta kostnaden för SITHS-kortet samt utge en administrationsavgift på 200 SEK till beställaren för hanteringen av kort. Samtliga kostnader kopplade till SITHS-kort som leverantören ska stå för ska kvittas/räknas av mot det belopp som leverantören fakturerar beställaren för det aktuella uppdraget. Se punkten ”SITHS kort” i avtalsvillkoren för fullständig information.
Så beställer ni från övergångsavtalen
Rangordning – För avrop/beställning från övergångsavtalen gäller rangordning:
Beställning ska göras hos den leverantör som rangordnats 1:a. Om den leverantör som rangordnats 1:a inte svarar på beställarens förfrågan inom utsatt svarstid, inte kan utföra tjänsten/tackar nej till uppdraget, inte kan påbörja och/eller slutföra uppdraget inom den tid beställaren önskar alternativt inte kan utföra uppdraget i enlighet med angivna förutsättningar, ska beställningen göras hos den leverantör som rangordnas 2:a osv.
Vid beställning genom rangordning har beställaren en möjlighet men ingen skyldighet att skicka ut sin förfrågan till samtliga leverantörer. Uppdrag tilldelas sedan leverantör utifrån plats i rangordningen, under förutsättning att leverantören uppfyller följande rekvisit:
- har svarat inom utsatt svarstid
- kan påbörja och/eller slutföra uppdrag inom den tid beställaren önskar
- kan utföra uppdraget i enlighet med angivna förutsättningar
Vill du veta mer?
I Proceedo hittar du från och med 1 oktober 2020 mer information om övergångsavtalen och leverantörerna. Sök på avtalskategori Inhyrning av legitimerad sjuksköterska – Hemsjukvård och särskilda boenden – Övergångsavtal.
Kundservice når du via 031-366 37 00 eller kundservice@ink.goteborg.se