Från 26 november har ramavtalet transport av avlidna uppdaterats med nya tillägg. Det gäller reglering av ersättning till leverantörer när uppdrag behöver avbrytas efter framkörning inför en hämtning på grund av orsak som ligger på beställaren.
Anledningen till de nya tilläggen är att Inköp och upphandling fått kännedom om att sådana avbrutna uppdrag förekommit under ramavtalstiden. Därför har vi tillsammans med leverantörerna kommit överens om tillägg i ramavtalet som reglerar och anger hur sådana avbrutna uppdrag får debiteras.
Tillägg till ramavtalets punkt ”Tillgänglighet”:
”Leverantören ska vid beställning efterfråga nödvändig information från beställaren som leverantören behöver för att kunna fullgöra uppdraget utan avbrott. Med sådan information avses exempelvis portkoder eller annan åtkomst till portar/dörrar, att den avlidne är försedd med korrekt ifyllt identitetsband, att anhöriga och närstående lämnats tid för avsked eller annan information.”
Tillägg till ramavtalets punkt ”Hämtning”:
”Ersättning vid avbrutet uppdrag som inte beror på leverantören
I det fall ett uppdrag behöver avbrytas efter framkörning inför en hämtning, på grund av orsak som ligger på beställarens sida, har leverantören rätt att debitera beställaren 50 procent av avtalat pris för uppdraget. Detta förutsätter dock att leverantören på plats efter framkörning försökt lösa hindret för uppdragets fullgörande. Leverantören ska göra sådana försök inom en tidsram på minst 30 minuter innan uppdraget får avbrytas och det avbrutna uppdraget kan debiteras enligt ovan.
Med orsak som ligger på beställarens sida avses exempelvis att portkod eller annan åtkomst till portar/dörrar som beställaren angivit visat sig vara felaktig, att den avlidne saknar korrekt ifyllt identitetsband eller annan liknande omständighet.”
Har du frågor?
I Proceedo hittar du mer information om ramavtalen och leverantören. Sök på avtalskategori transport av avlidna. Kundservice på Inköp och upphandling når du via 031-366 37 00 eller kundservice@ink.goteborg.se.