25 miljarder kronor om året. Så mycket omsätter Göteborgs Stads inköp från externa leverantörer. Därför är det viktigt med en effektiv inköpsprocess och en hög inköps- och beställarkompetens i organisationen.
Nu har kommunfullmäktige fattat beslut om en handlingsplan för att höja inköps- och beställarkompetensen i alla stadens nämnder och styrelser. Handlingsplanen innehåller olika aktiviteter som syftar till att öka kunskapen och få bättre ordning och reda inom stadens inköp.
— Vi måste arbeta med alla delar i inköpsprocessen, från strategiska prioriteringar på övergripande nivå till den enskilda beställningen i e-handelssystemet, säger Henrik Karlsson, direktör för Inköp och upphandling.
Beslut i kommunfullmäktige
I höstas fick Inköp och upphandling i uppdrag av kommunfullmäktige att ta fram en plan för hur inköps- och beställarkompetensen i alla stadens nämnder och styrelser kan förstärkas. Nu har planen beslutats i kommunfullmäktige. Handlingsplanen gäller för alla stadens nämnder och styrelser och innehåller olika aktiviteter som ska genomföras under 2021. Den innehåller också särskilda aktiviteter riktade till Inköp och upphandling och Intraservice. Under första halvåret 2022 ska handlingsplanen följas upp och återredovisas till kommunstyrelsen.