Att alla i Sverige ska ha en schysst lön tar vi för givet. Men utvecklingen på den svenska arbetsmarknaden har förändrat förutsättningarna för löntagarna.
Arbetsrättsliga villkor har blivit ett konkurrensmedel i upphandlingar. Upphandlare och inköpare behöver aktivt säkerställa att de i sina upphandlingar inte får in leverantörer till Göteborgs Stad som utnyttjar sina anställda.
Under 1900-talet har vi i Sverige lärt oss att ta för givet att alla som arbetar i Sverige får goda arbetsvillkor utifrån de kollektivavtal som arbetsmarknadens parter har tagit fram. I takt med att allt fler företag inte ansluter sig till kollektivavtalen och att arbetstagare i allt lägre grad går med i fackförbund uppstår en situation där lönen varken är garanterad eller reglerad.
Göteborgs Stad köper en stor del tjänster från lokala och nationella företag. Ambitionen är att de som utför tjänster ska ha skäligt betalt och bra arbetsvillkor. Enligt lagstiftningen får upphandlande myndigheter inte kräva att ett företag ska ha kollektivavtal, men det är möjligt att ställa krav på att leverantören ska uppfylla delar av kollektivavtal som ger de anställda goda arbetsrättsliga villkor.
– Sedan två år har Inköp och upphandling och Göteborgs Stad, i de upphandlingar där det bedöms behövligt, börjat ställa krav på arbetsrättsliga villkor som innebär att leverantörerna ska erbjuda sina anställda lön, övertidsersättning och andra traktamenten minst enligt de nivåer i kollektivavtalen som gäller för den aktuella branschen. Vi har även lyft fram delar ur semesterlagstiftningen, arbetstidslagstiftningen och i vissa fall arbetsmiljöverkets föreskrifter, berättar Helena Sagvall, CSR-specialist på Inköp och upphandling.
Som en av de första kommunerna i landet har Göteborgs Stad nu följt upp dessa villkor. Uppföljningen gjordes av de två största leverantörerna med ramavtal inom flytt-, transport- och magasineringstjänster.
I uppföljningen besöktes leverantörerna av både Inköp och upphandling personal och upphandlade ackrediterade revisorer. Leverantörens rutiner för resursplanering, lönehantering och arbetsmiljö granskades. Stickprov genomfördes på ett större uppdrag för Göteborgs Stad där anställningsformer, lönespecifikationer, tidrapporter/körschema och avsättningen till semesterersättningen kontrollerades. En mindre avvikelse noterades hos båda leverantörerna, som snart därefter korrigerades. Båda leverantörerna var fackligt anslutna.
Trots den ovana situationen att följa upp arbetsrättsliga villkor var alla parter överens om att det var viktigt för att bidra till en sund konkurrens på marknaden.
Detta är en artikel hämtad ur hållbarhetsredovisningen Hållbara inköp 2016 där du kan läsa fler artiklar om socialt ansvar i upphandling.
Vägledning vid kravställning och uppföljning av arbetsrättsliga villkor
På Göteborgs Stads intranät, på temasidan Inköp och upphandling, kan du ta del förslag på villkor inom bygg, måleri, el och städtjänster. Vi har även lagt ut ett exempel på en uppföljning av arbetsrättsliga villkor inom ramavtalet för flytt-, transport- och magasineringstjänster.
Om du behöver råd och stöd vid införandet av arbetsrättsliga kontraktsvillkor kan du alltid ta kontakt med Göteborgs Stad Inköp och upphandling. Ring vår kundservice på 031 366 37 00 eller mejla kundservice@ink.goteborg.se.