
Inför varje tjänsteupphandling gör Göteborgs Stad inköp och upphandling en bedömning av vilka risker som finns för undermåliga arbetsvillkor inom branschen upphandlingen avser. Riskbedömningen görs genom kontroll av rapporter och information från andra myndigheter så som Skatteverket och Ekobrottsmyndigheten samt i dialog med arbetsmarknadens parter och med egna erfarenheter i organisationen.
Det finns inte en metodik som fungerar för bedömning på alla branscher, utan anslaget är brett inför bedömningen. Om Inköp och upphandling gör bedömningen att arbetsrättsliga villkor behöver ställas i en upphandling betyder det inte att alla leverantörer i den bransch som ska upphandlas missköter sig. De flesta leverantörer sköter sig, både med och utan tecknat kollektivavtal.
Förutom i upphandlingen av flytt-, transport- och magasineringstjänster har Inköp och upphandling, tidigare Upphandlingsbolaget, dessutom ställt arbetsrättsliga villkor i upphandlingarna av städtjänster, hantverkstjänster och tvätteritjänster.
I Göteborgs Stad har liknande villkor använts vid upphandlingar av färdtjänst och entreprenader.
Detta är en artikel hämtad ur hållbarhetsredovisningen Hållbara inköp 2016 där du kan läsa fler artiklar om socialt ansvar i upphandling.
Vägledning vid kravställning och uppföljning av arbetsrättsliga villkor
På Göteborgs Stads intranät, på temasidan Inköp och upphandling, kan du ta del förslag på villkor inom bygg, måleri, el och städtjänster. Vi har även lagt ut ett exempel på en uppföljning av arbetsrättsliga villkor inom ramavtalet för flytt-, transport- och magasineringstjänster. Om du behöver råd och stöd vid införandet av arbetsrättsliga kontraktsvillkor kan du alltid ta kontakt med Göteborgs Stad Inköp och upphandling.
Ring vår kundservice på 031 366 37 00 eller mejla kundservice@ink.goteborg.se.