Bra att tänka på vid beställning av kommunikationstjänster
Efter en period med de nya ramavtalen har Stadsledningskontoret och Inköp och upphandling tillsammans haft dialog med både leverantörer och beställare kring hur ramavtalen fungerar.
Både leverantörer och beställare beskriver en samstämmig bild och menar att det finns otydligheter kring vilket område man ska välja och avropsförfarandet med förnyade konkurrensutsättningar beskrivs som problematiskt. För att underlätta för båda parter har vi kommit fram till ett antal förbättringsåtgärder, såsom att förtydliga informationen i Winst och att lägga upp en ny sida på intranätet där vi tydliggör skillnaderna mellan de olika avtalsområdena och ger exempel på utvärderingsmallar. Denna information kommer i höst finnas tillgänglig på intranätet via temasidorna Kommunikation i staden och Inköp och upphandling med hänvisning i Winst.
Bra att tänka på:
- Årsredovisningar ska beställas inom området strategisk PR och kommunikation.
- Du kan som beställare använda dig av avtalspriser och utvärdera andra kriterier istället, priserna är redan pressade i ramavtalet.
- Du har möjlighet att bjuda in till en träff med leverantörerna innan du gör en förnyad konkurrensutsättning (FKU), där du kan beskriva ditt behov och leverantörerna får chans att ställa frågor.
- Du kan göra en FKU som avser flera uppdrag över tid och där uppdragen behöver kontinuitet genom att en och samma leverantör utför uppdragen.