Leverantörsträffar – en mötesplats för beställare och företagare att utveckla den goda affären
Att bli ramavtalsleverantör till Göteborgs Stad kan på många sätt ses som en bragd. Varje leverantör som blir antagen ramavtalsleverantör måste passera ett nålsöga av krav för att ens komma med i urvalsprocessen för en upphandling. Göteborgs Stad värnar om sina leverantörer och på förvaltningen för Inköp och upphandling anordnas därför leverantörsträffar, dit alla nya och nygamla leverantörer bjuds in.
Planerandet av leverantörsträffarna har gjorts av hela förvaltningen, allt från upphandlare till kommunikatörer har hjälpts åt för att skapa en så bra plats för dialog som möjligt. Kundansvariga Barbro Nohlqvist, Charlotta Martinsson och Ing-Marie Trygg har det övergripande ansvaret och är också de som modererar träffen där det denna gång är hantverksleverantörer som är inbjudna.
I föreläsningssalen i Inköp och upphandlings lokaler på Magasinsgatan får leverantörerna information om vad det innebär att ha Göteborgs Stad som kund, i allt från hur de ska fakturera till hur uppföljningen går till. Ett viktigt tema under träffen är mutlagstiftningen, och hur leverantörerna bör förhålla sig till kunder från offentlig sektor. På den punkten ger förvaltningens jurist, Fredrik Rogö, konkreta råd om vad leverantörerna bör tänka på om de vill bjuda in kunder från Göteborgs Stad. Bland annat berättar Fredrik att det inte är okej att bjuda en kund från offentlig sektor på ett evenemang, exempelvis en fotbollsmatch eller en konsert, om det inte finns någon tydlig yrkesmässig koppling. Inte heller är det ok att bjuda på vare sig finmiddag eller överdådig lunch i samband med ett möte, men en enkel lunch är som regel okej.
– Leverantörerna har många frågor kring vad som är ok, och vad som inte är det, och det är tydligt att leverantörerna verkligen vill göra rätt, säger Ing-Marie Trygg.
Leverantörerna får under träffen även chans att träffa upphandlaren, eller upphandlarna, för avtalet de är leverantörer för. Leverantörerna passar på att ställa frågor om upphandlingen och det samtalet utvecklar sig till en dialog om vad som fungerar och vad som brister i nuvarande avtal. Moderatorerna ser till att varje fråga och synpunkt hamnar på rätt ställe och lämnar plats för att tänka och tycka högt. Många av de frågor som ställs handlar om beställarna och deras rättigheter och skyldigheter, och hur viktigt det är att beställarna använder sig av avtalen på rätt sätt.
– Jag tycker det är bra att ni satsar på denna typ av forum som leder till att vi företagare kan uttrycka vad vi känner och lämna våra synpunkter om upphandlingarna, säger Ulf Sollin, serviceansvarig på Kungälvs rörläggeri.
Leverantörernas respons är till största del positiv och personalen från Inköp och upphandling betonar hur värdefull informationen från leverantörerna är.
– Skicka in era synpunkter och tankar till oss, stort som smått. Vare sig det handlar om förslag på utvärderingsmodeller, golvpris eller annat som leder till att upphandlingen får ett lyckat resultat. Denna information är värdefull för oss i vårt fortsatta arbete, säger Fredrik Lindevall som är upphandlare och avtalsansvarig för hantverksavtalen.
Så avslutas mötet på Magasinsgatan och både leverantörerna och Inköp och upphandling har fått nytt kött på benen utveckla den goda affären.