Upphandling av laboratorietjänster för livsmedel och miljö genom dynamiskt inköpssystem
Laboratorietjänster för livsmedel och miljö är upphandlat som ett dynamiskt inköpssystem (DIS). Syftet med det dynamiska inköpssystemet är att du får större flexibilitet att beställa mikrobiologiska och/eller kemiska analyser inom exempelvis livsmedel, dricksvatten, bassängbad, strandbad, råvatten, lakvatten, grundvatten, recipientvatten, slam, avlopp, muddermassor, avfall efter ditt specifika behov.
Dynamiskt inköpssystem i två steg
Steg 1 Kvalificering (utförs av Inköp och upphandling)
I Steg 1 ansöker leverantören om att få delta i DIS:et genom att bevisa att leverantören uppfyller uppställda obligatoriska krav för Inköp och upphandling. Leverantörer kan inom hela DIS:ets giltighetstid ansöka om att få delta i DIS:et och antalet godkända leverantörer kommer inte begränsas. En leverantör som av någon anledning har nekats deltagande har obegränsad möjlighet att ansöka på nytt. Genom att ansökning och beslut om deltagande sker löpande kan antalet leverantörer som deltar i DIS:et förändras från tid till annan.
Steg 2 Avrop inom DIS:et (utförs av beställaren)
I Steg 2 gör du som är beställare ett avrop efter ditt behov som en konkurrensutsättning i Winst av de leverantörer som vid aktuellt avropstillfälle finns som deltagare i DIS:et.
Beskrivning av hur beställaren ska gå tillväga vid sitt avrop i Steg 2 framgår av följande bilagor i Winst:
- BESTÄLLARINSTRUKTION
- Bilaga Mall Anbudsinbjudan Avropsavtal
- Bilaga X
- Instruktion FKU Winst
Vem kan beställa från det dynamiska inköpssystemet?
Steg 2 Avrop inom DIS:et får göras av nedanstående DIS-användare:
- Användare inom Göteborgs Stad
- Göteborgsregionens Kommunalförbund och ISGR AB
- Härryda kommun, samt Härryda Energi AB och Härryda Elhandel AB
- Kungälvs kommun
- Lerums kommun samt Lerum Fjärrvärme AB
- Lilla Edets kommun
- Mölndals Stad
- Partille Kommun
- Stenungsunds kommun
- Tjörns kommun, samt Tjörns Bostads AB, Tjörns Måltids AB och Tjörns hamnar AB
- Öckerö kommun inklusive kommunala bolag
DIS:et är öppet, vilket innebär att nya DIS-användare kan komma att tillkomma och befintliga DIS-användare kan komma att utgå. Vid önskemål om att tillkomma eller utgå som DIS-användare ska du ta kontakt med Inköp och upphandling.
DIS-användare utan avropsbehörighet i Winst
I det fall du arbetar hos en samverkanspart som inte har behörighet att göra en förnyad konkurrensutsättning i Winst, kan Inköp och upphandling bistå med att skapa avrop i Winst, sköta eventuella frågor/svar mellan leverantören/beställaren samt kanalisera anbud till beställaren och tilldelning till leverantör. Beställaren ska förmedla behov av ovan i god tid till Inköp och upphandling så att resurser kan avsättas för aktuellt avrop.
Viktiga datum
- Ansökningsinbjudan publicerad: 2018-05-15
- DIS:ets planerade giltighetstid t.o.m.: 2026-05-14
- Avropsavtal får gälla först fr.o.m.: 2018-08-31
Från den dag då ansökningsinbjudan publiceras löper en inledande ansökningsperiod om 30 dagar. Samtliga ansökningar som inkommit inom den inledande 30-dagarsperioden ska vara utvärderade innan Inköp och upphandling får etablera DIS:et och avrop kan ske i Steg 2 Avrop inom DIS:et.
Ansökningsinbjudan finns därefter fortlöpande publicerad under hela DIS:ets giltighetstid så att nya leverantörer kan ansöka om att delta i DIS:et. Den planerade giltighetstiden för DIS:et är 8 år från och med det att ansökningsinbjudan publicerats.
Inköp och upphandling har ett pågående ramavtal för laboratorietjänster för livsmedel och miljö som löper ut 2018-08-31. Detta innebär att Steg 2 Avrop inom DIS:et kan göras så snart DIS:et är etablerat men avropsavtal som sluts mellan beställaren och leverantören får löpa först från och med 2018-09-01.
Förbered ditt avtal redan nu
Kommer du att avropa laboratorietjänster för livsmedel och miljö inom det dynamiska inköpssystemet? Tänk på att i god tid förbereda och genomföra ditt avrop så att avropsavtal finns redo innan nuvarande ramavtal löper ut 2018-08-31. Redan idag kan du hitta tre leverantörer i Winst. Observera att avropsavtalet först får börja gälla från 1 september 2018. Du hittar beställarinstruktion och beställningsmall i Winst.
Beställarutbildning i dynamiskt inköpssystem
Inköp och upphandling anordnar en utbildning i hur du använder dig av dynamiskt inköpssystem. Ett tillfälle var i maj och ett i juni. Det finns ett planerat tillfälle kvar 19 september. Anmäl dig här.
Vill du veta mer?
I Winst hittar du mer information om ramavtalet, beställarinstruktion, antagna leverantörer och prislista. Sök på Laboratorietjänster för livsmedel och miljö. Om du inte har behörighet att göra en beställning, vänligen kontakta din lokala systemadministratör eller inköpssamordnare. Kundservice når du via 031-366 37 00 eller kundservice@ink.goteborg.se.
Besök Winst via www.proceedo.net (Endast Internet Explorer)
Har du inget eget användarkonto?
Användarnamn: avtal@uhb.goteborg.se
Lösenord: winst