Från 1 januari 2019 finns det nya ramavtal för personalstöd. Ramavtal har tecknats med Falck Healthcare AB och omfattar personalstöd i form av en tjänst där leverantören ska erbjuda tillgång till samtalsjour och samtalsstöd. Medarbetaren ska få stöd, rådgivning och vägledning i personliga och/eller arbetsrelaterade frågeställningar.
Vad ingår i ramavtalet?
Avtalet är indelat i två områden:
Område 1: Tjänsten innefattar både telefonrådgivning och personligt besök hos specialister
Område 2: Tjänsten innefattar enbart telefonrådgivning.
Leverantören ska kunna tillhandahålla rådgivning då medarbetare har:
- Juridiska problem
- Ekonomiska problem
- Psykiska och psykologiska problem
- Sociala problem
- Alkohol-, drog- och spelmissbruk
- Samlevnads, familje- och relationsproblem
- Stressrelaterade problem
- Andliga/existentiella frågor
Antagen leverantör
Falck Healthcare AB
Vem beställer från ramavtalet?
Område 1:
- Göteborgs Stad. För mer information se webbplats: http://www.goteborg.se
- Göteborgsregionens Kommunalförbund och ISGR AB
- Räddningstjänsten Storgöteborg
- Orust kommun
- Stiftelsen Göteborgs sjukhem inklusive ingående stiftelser och bolag
Område 2:
Härryda kommun
Förändringar från föregående ramavtal
- Tidigare hette avtalet Personalvårdsprogram.
- En app med tillgång till kontaktuppgifter och information om avtalet. Stöd för både Android och Iphone
- Utökade tider med möjlighet att tala med en specialist 07:00 och 17:30 (tidigare var tiden 8-17). Tiden kan bokas vid behov och är för ett kommande samtal.
Så beställer du
Förutsättningar för avrop
En förutsättning för att medarbetare ska kunna nyttja tjänsterna är att enheten/förvaltningen har tecknat ett avropsavtal med leverantören. Mallar till avropsavtalet finns i Winst. Leverantören (Falck Healthcare AB) erbjuder tillgång till samtalsjour och samtalsstöd där medarbetaren får stöd, rådgivning och vägledning i personliga och/eller arbetsrelaterade frågeställningar. Tjänsten innefattar både telefonrådgivning och personligt besök hos specialister (Härryda kommun har enbart telefonrådgivning).
Tider för samtalsstöd
Tjänsten är tillgänglig för en första kontakt 06-24 på årets alla dagar. Medarbetaren kan utan arbetsgivarens kännedom och kostnadsfritt ringa och/eller mejla och få rådgivning. Specialister kan ta emot samtal från medarbetare under kontorstid, 08-17. Vid behov kan kommande samtal med specialist bokas kl 07:00 och 17:30.
Medarbetaren har rätt till max fem timmars rådgivning per ärende. Med en timmas rådgivning menas klienttid 45 min, administration och kringtid 15 min. Vid komplexa problem har medarbetaren möjlighet att prata med flera specialister. Antal ärenden per medarbetare ska vara obegränsade.
Första samtalet ska minst innehålla:
Telefonrådgivare tar emot samtalet, ringar in problemet för att kunna bedöma vilken fortsatt hjälp och stöd som behövs, gör bedömning, om möjligt ger hjälp direkt. Vid behov bokas tid med relevant specialist. Vid brådskande ärenden ska relevant rådgivning erbjudas nästkommande vardag, i övriga fall ska relevant rådgivning erbjudas inom fyra vardagar efter den första kontakten.
Vill du veta mer?
I Winst hittar du mer information om ramavtalet, beställarinstruktion, antagna leverantörer och prislista. Sök på Personalstöd från 1 januari 2019. Om du inte har behörighet att göra en beställning, vänligen kontakta din lokala systemadministratör eller inköpssamordnare. Kundservice når du via 031-366 37 00 eller kundservice@ink.goteborg.se.
Besök Winst via www.proceedo.net (Endast Internet Explorer)
Har du inget eget användarkonto?
Användarnamn: avtal@uhb.goteborg.se
Lösenord: winst