Sedan maj 2018 finns det nya riktlinjer för annonsering i digitala kanaler. Riktlinjerna har tagits fram i samråd med representanter från Göteborgs Stads förvaltningar och bolag samt med stadens ramavtalsleverantörer inom mediaförmedling.
Den grundläggande principen för de nya riktlinjerna är att Göteborgs Stad inte ska använda metoder, finansiering eller kanaler för information, som kan innebära att trovärdigheten minskas på kort eller lång sikt. Vid annonsering i digitala kanaler är utgångspunkten att vi ska ha kontroll på var vi syns. Vi ska också säkerställa att vi följer lagar och riktlinjer kring exempelvis reklammarkering av inlägg, samarbeten och tävlingar i sociala medier.
Var kan jag läsa mer?
Du hittar dokumentet ”Principer för annonsering i digitala kanaler” under avtalskategori Mediaförmedling i Winst samt via temasidan Kommunikation i staden på stadens intranät. Information har gått ut direkt till Göteborgs Stads kommunikatörer och kommunikationschefer. Även stadens digitala kanalstrategi kommer uppdateras med principerna.
Ta hjälp av våra upphandlade mediebyråer
Göteborgs Stads upphandlade mediebyråer är informerade om stadens principer för annonsering i digitala kanaler och kan vara behjälpliga med rådgivning och stöd kring säkra val för annonsering, vid exempelvis kampanjer där vi vill nå ut i flera kanaler. Mediebyråerna kan också hjälpa till med juridiska frågor kring exempelvis reklammarkering av inlägg, samarbeten och tävlingar i sociala medier.
Har du frågor om de nya riktlinjerna för annonsering?
Kontakta kommunikationsavdelningen på stadsledningskontoret via kontaktcenter 031-365 00 00 eller stadsledningskontoret@stadshuset.goteborg.se.
Har du frågor om ramavtalen för mediaförmedling?
Kontakta Inköp och upphandling via 031-366 37 00 eller kundservice@ink.goteborg.se.