Så tycker beställarna om de upphandlade ramavtalen och leverantörerna inom boenden
Som en del i uppföljningen av ramavtalen Boende med bostöd och Boende utan stöd har Inköp och Upphandling genomfört en enkätundersökning till Göteborgs Stads berörda handläggare. Detta för att ta reda på hur de upplever de tjänster leverantörerna erbjuder inom upphandlade boenden till personer som lever i hemlöshet och som är i akut behov av ett boende.
– En av anledningarna till att vi gör denna undersökning är att vi vill utreda hur nöjda handläggarna är med de krav som ställts i upphandlingen. En annan är att utreda hur beställarna upplever att de upphandlade leverantörerna efterlever de ställda kraven, säger Renata Popadic som är avtalscontroller på Inköp och upphandling.
Majoriteten av de handläggare som besvarat enkäten uppger att de är nöjda med hur båda ramavtalen är utformade. Undersökningen visar också bland annat att det inte finns ett tydligt svar kring huruvida de upphandlade aktörerna eller de boenden Göteborgs Stad driver i egen regi levererar bäst tjänster. Det finns fördelar med de externa leverantörerna såväl som de interna. Det finns en snabbhet hos de upphandlade leverantörerna som uppskattas, samtidigt som kontrollen och stödet till klienterna ofta anses vara bättre hos de boenden som Göteborgs Stad driver i egen regi.
Handläggarna har i undersökningen även fått möjlighet att skatta de leverantörer de har varit i kontakt med. På så vis har Inköp och upphandling fått en bild av vilka leverantörer beställarna har varit nöjda med och vilka som, enligt dem, har misskött sitt uppdrag. Resultaten från enkätundersökningen kommer att bidra med värdefull information inför kommande ramavtal.