
5 mars träffades inköps- och upphandlingsansvariga från Göteborgs Stads förvaltningar och bolag för första gången i ett nystartat nätverk. Dagen leddes av Inköp och upphandling tillsammans med Intraservice – och intresset att delta var stort.
– Vi hade skickat ut förfrågan om att delta i nätverket brett och visste inte hur många som faktiskt skulle dyka upp. Vi är glada att gensvaret var så stort, säger Henrik Karlsson, förvaltningsdirektör på Inköp och upphandling.
Nätverket är tänkt att vara ett dialogforum för aktuella frågor inom inköp och upphandling som framförallt berör Göteborgs Stads gemensamma inköpsprocess men också andra övergripande frågor kring strategiskt, taktiskt och operativt inköp. Det kan handla om allt från systemfrågor som verktyg för upphandling, beställning, faktura och inköpsanalys till organisations- och processfrågor som gemensamma arbetssätt, hållbara val, kategoristyrning och uppföljningsmetodik.
I nätverket sitter inköps- och upphandlingsansvariga representanter från stadens förvaltningar och bolag som har mandat att leda och utveckla inköps- och upphandlingsverksamheten i den egna organisationen.
– Det känns spännande att vi är igång. Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med stadens gemensamma inköpsprocess och ha ett forum där vi kan kommunicera kring utvecklingsfrågor inom området, säger Peter Söderström, förvaltningsdirektör på Intraservice.
Nätverksträffarna är planerade att ske fyra gånger per år. Protokoll och dokumentation från träffarna kan du hitta på temasidan Inköp och upphandling på Göteborgs Stads intranät. Nästa planerade nätverksträff är 3 juni.
Vill du veta mer?
Henrik Karlsson, förvaltningsdirektör, Inköp och upphandling
Ansvar: Gemensam inköpsprocess
henrik.karlsson@ink.goteborg.se
Peter Söderström, förvaltningsdirektör, Intraservice
Ansvar: Operativt inköp
peter.soderstrom@intraservice.goteborg.se