Från första januari 2020 har Göteborgs Stad inte längre ramavtal inom boende utan stöd. Detta med anledning av ett beslut i stadsdelsförvaltningarna om att införa en ny rutin för handläggning och beslut av ekonomiskt bistånd.
Varför sägs ramavtalen upp?
Inköp och upphandling fick, i början av mars 2019, information om att sektorcheferna i stadsdelsförvaltningarna beslutat om att införa en ny rutin för handläggning och beslut av bistånd för nödbistånd boende. Det vill säga boende för individer och familjer som inte tillhör socialtjänstens målgrupp och inte är i behov av stöd.
Rutinen innebär att de individer och familjer som inte tillhör socialtjänstens målgrupp kommer att få en utbetalning av pengar för att själva ordna boende och boendecoachning istället för placering i boende utan stöd. Detta då socialtjänsten inte har någon allmän skyldighet att tillgodose behovet av bostad. Vid särskilda skäl kommer biståndet att verkställas som boende istället för utbetalning av pengar.
Med anledning av ovan informerade Inköp och upphandling ramavtalsleverantörerna om beslutet som fattats och leverantörerna bjöds in till en dialogträff för en vidare diskussion kring beslutet. I juni beslutade sektorcheferna att ramavtalen för boende utan stöd ska sägas upp, vilket medför att ramavtalen slutar att gälla 31 december 2019.
Vill du veta mer?
I Proceedo hittar du mer information om befintliga ramavtal och leverantörer. Sök på avtalskategori Boende utan stöd. Kundservice når du via 031-366 37 00 eller kundservice@ink.goteborg.se.
Logga in i e-handelssystemet Proceedo (version 9)
Användarnamn: avtal@ink.goteborg.se
Lösenord: proceedo