
Från första januari 2020 finns det nya ramavtal för färsk fisk. All fisk som ingår i det avtalade sortimentet ska komma från hållbara bestånd och inte vara rödlistade enligt WWFs fisklista.
Vad ingår i ramavtalet?
Ramavtalet omfattar färsk fisk till bland annat restaurang- och storköksverksamheter inom skola, förskola, äldreomsorgen samt publika restauranger inom Göteborgs Stad och deltagande organisationer (se ”Vem beställer från ramavtalet?” nedan).
Antagna leverantörer
- Feldts Fisk&Skaldjur AB
- Hanssons i Göteborg
- Nordsjöfisk AB
Vem beställer från ramavtalet?
- Göteborgs Stad
- Göteborgsregionens Kommunalförbund och ISGR AB
- Räddningstjänsten Storgöteborg
- Gryning Vård AB
- Stiftelsen Göteborgs sjukhem inklusive ingående stiftelser och bolag
- Ale kommun
- Härryda kommun
- Kungälv kommun
- Lerum kommun
- Lilla Edets kommun
- Mölndals stad
- Orust kommun
- Partille kommun
- Stenungsunds kommun
- Tjörns kommun och de under ramavtalstiden vid var tid existerande kommunala bolagen
- Öckerö kommun inklusive bolag, Öckerö Fastighets AB, Öckerö Rederi AB
Så beställer du
- Beställning ska göras hos den leverantör som har lägst totalkostnad för aktuellt köp.
- Leverantörerna rangordnas ej.
- Leverantörens prislista med avdragen rabatt ska uppdateras elektroniskt varje torsdag via Proccedo.
- För kommuner som inte avropar elektroniskt ska prislista skickas varje torsdag via e-post till angiven kontaktperson.
- Leverantörens pris, utifrån senast redovisad prislista, gäller för beställningar dag 1 för leverans i maximalt 7 dagar framåt. Leverantören kan neka leveranser efter dag 7 på grund av ny prislista gäller.
- Beställningsdagens pris gäller under förutsättning att beställningen görs inom aktuell 7 dagars period.
- Om någon fiskart tar slut ska leverantören direkt kontakta beställaren och erbjuda likvärdig/motsvarande fisk till samma pris. Om det inte är möjligt ska beställaren kontakta leverantör med näst lägst pris.
- I första hand ska fisk från certifierat fiske beställas, det innebär att fisken ska vara MSC-, ASC- eller Krav-märkt.
Leverans
- Varan ska levereras på tid som avtalas med varje beställande enhet.
- Högsta acceptabla leveranstid är 3 dagar (beställning dag 1, leverans senast dag 3).
- Leveranser ska ske vardagar mellan 7.00 – 15.00.
- Om leverantören tillfälligt inte kan leverera en artikel som omfattas av ramavtalet ska beställaren välja att avropa från den leverantör som har näst bäst pris för innevarande vecka.
- Om leveranstiden ändras ska det genast meddelas beställaren. Leverantören ska ersätta beställaren för kostnader som uppstår på grund av förändring av leveranstidpunkten.
- Leveransavgift för ordervärden under 1000 SEK exkl. moms = 75 SEK
Vill du veta mer?
I Proceedo hittar du mer information om befintliga ramavtal och leverantörer. Sök på avtalskategori Livsmedel varugrupp färsk fisk från första januari 2020. Kundservice når du via 031-366 37 00 eller kundservice@ink.goteborg.se.
Logga in i e-handelssystemet Proceedo (version 9)
Användarnamn: avtal@ink.goteborg.se
Lösenord: proceedo