Livliga diskussioner om nytt ramavtal för återbrukade möbler
Upphandlingen av återbruk av möbler inom kontor och offentliga miljöer annonserades för en vecka sedan. Idag träffade Inköp och upphandling företag i möbel- och inredningsbranschen och samtalade kring upphandlingen.
– Syftet med informationsträffen är att berätta varför upphandlingsdokumentet ser ut som det gör och skapa samsyn kring vad som ska uppnås med ramavtalet. Vi har aldrig haft ramavtal för återbruk tidigare så det känns spännande, säger Kim Lundqvist, ansvarig upphandlare.
Informationsträffen inleds med att deltagarna får information om det kommande ramavtalets utformning och hur implementeringen av ramavtalet kommer gå till. Under den efterföljande frågestunden är det livliga diskussioner. Deltagarna gavs möjlighet att ställa frågor såväl i rummet som anonymt via Mentimeter. Dagen avslutades med en anbudsskola där de leverantörer som är ovana vid att lämna anbud till offentlig sektor får en genomgång i vad de behöver tänka på.
Tidig dialog och en lyckad implementering
Redan tidigt under upphandlingen har företagen getts möjlighet att påverka upphandlingens utformning.
– Vi skickade ut en informationsförfrågan där vi tog in synpunkter redan tidigt i processen. Därefter bjöd vi in företagen till en dialogträff där vi presenterade ett förslag på upplägg. Vi fick in många bra synpunkter som har påverkat upphandlingsdokumentets utformning, förklarar Kim.
En annan aspekt att ta hänsyn till när ett nytt ramavtal ska tas fram är beställarnas behov och förutsättningar.
– En stor flaskhals som det sällan pratas om är beställarnas perspektiv. Att beställa en begagnad möbel kräver mer kunskap och tid av våra beställare. Vi vill att det ska kännas lika enkelt och tryggt att beställa återbrukade möbler som nya – och det är en utmaning att få till, säger Kim.
Göteborgs Stad har inga styrande mål kring att välja återbrukade möbler framför nyproducerade möbler. Det kommer därför bli ett omfattande jobb att få till en bra implementering av ramavtalet. Huruvida ramavtalet kommer användas är beroende av hur kommunikationen kring och marknadsföringen av ramavtalet hanteras.
– Så snart de första beställningarna trillar in kommer vi använda dem för visa på goda exempel för de beställare som ännu inte köpt begagnade möbler och återbrukstjänster. Jag kommer vara en av dem som med nyfikenhet kommer att bevaka de första beställningarna, avslutar Kim.
Tre delområden
Upphandlingen avser återbrukade möbler för kontor och offentliga miljöer. Företagen ges möjlighet att lämna anbud inom tre delområden:
- Delområde A – Begagnade möbler och möbelrenovering
- Delområde B – Projektledare och inredningsarkitekt för återbruksprojekt
- Delområde C – Möbelrenovering
Vill du bli Göteborgs Stads leverantör av begagnade möbler eller möbelrenovering?
För att bli leverantör till Göteborgs Stad behöver du lämna anbud i en upphandling. Ansökningsprocessen för återbrukade möbler pågår mellan 18 november och 19 december.
Annonsen för upphandlingen av återbruk av möbler inom kontor och offentliga miljöer
Checklista för vad du behöver tänka på när du lämnar anbud
Har du frågor?
Frågor om upphandlingen ställer du som är intresserad av att lämna anbud direkt i TendSign. Här kan du också ta del av samtliga frågor och svar som kommit in under informationsträffen.
Tillhör du en annan upphandlande myndighet eller är intresserad av upphandlingen av annan orsak, vänligen kontakta kundservice på 031-366 37 00 eller kundservice@ink.goteborg.se.