Inköp och upphandling genomför regelbundet uppföljningar av de arbetsrättsliga villkor som ställts i förvaltningens ramavtal. Hittills har uppföljningar genomförts av vissa delområden inom avtalen för hantverkstjänster och städtjänster. För tillfället pågår uppföljningar inom hantverkstjänster måleri, el, rör och glasmästeri.
Hittills under uppföljningsarbetet har flera avvikelser av varierande allvarlighet påträffats hos våra leverantörer. Dessa avvikelser har åtgärdats genom exempelvis retroaktivt utbetalda ersättningar och ändrade rutiner för kontroll av underleverantörer.
– Det är tydligt att uppföljningarna ger resultat och gör skillnad för de arbetare som utför uppdrag för Göteborgs Stad. Arbetet är viktigt för att säkerställa att skattebetalarnas pengar används på ett ansvarsfullt sätt och att våra upphandlade leverantörer är seriösa företag, säger Johan Davidsson som är CSR-specialist på Inköp och upphandling.
Under arbetets gång kommer det behövas hjälp från beställarna med att ta fram beställningsunderlag kopplade till några av de största beställningarna som gjorts från de aktuella ramavtalen. Dessa underlag kommer sedan ligga till grund för de stickprov som vi granskar i själva uppföljningen
– Vi kan inte genomföra uppföljningarna utan beställarnas hjälp. Vi är enormt tacksamma för den hjälp vi får, säger Johan.
Behöver du hjälp med arbetsrättsliga villkor?
I de fall verksamheter i staden upptäcker något tvivelaktigt kring någon av våra ramavtalsleverantörer så kan Inköp och upphandling göra en uppföljning på förekommen anledning. Finns det egna avtal där det ställts arbetsrättsliga villkor finns det möjlighet att kontakta Inköp och upphandling för råd och tips om hur en uppföljning ska göras. Det går även att rådfråga Inköp och upphandling om hur och när arbetsrättsliga villkor ska ställas. Finns det inte möjlighet att genomföra en egen uppföljning rekommenderar Inköp och upphandling att du använder er av SKL Kommentus Inköpscentrals (SKI) nya ramavtal ”Tjänster för avtalsuppföljning 2018-2 – Hållbara leveranskedjor”, där Göteborgs Stad är en avropsberättigad organisation.
Under våren kommer du kunna att hitta mer information och praktiska tips kring kravställande och uppföljning av arbetsrättsliga villkor på Inköp och upphandlings temasida på intranätet.