Nytt ramavtal för möbler till förskola och skola
Från 1 februari finns det nya ramavtal för möbler till förskola och skola.
Vad ingår i ramavtalet?
Delområde 1: Möbler till förskola. Avtalsområdet gäller möbler och inredning avsedda för alla miljöer där barn vistas för lärande och lek såsom lekrum, vilrum och aktivitetsrum samt tillhörande utrymmen.
Delområde 2: Möbler till skola. Avtalsområdet gäller möbler och inredning till alla de utrymmen som är avsedda för elever i grundskolan, förskoleklass och år 1-9, inklusive fritidshem, gymnasium, och andra utbildningsmiljöer.
Upphandlingen avser inte följande varor och tjänster:
- Möbler och inredning till kontor och offentliga miljöer
- Möbler och inredning för brukare i hemlika miljöer.
- Förvaringsskåp i stål.
- Ljuskällor.
- Solavskärmningsprodukter.
- Entrémattor.
- Produkter för källsortering.
- Begagnade möbler.
- Renoverings-, rekonditionerings- och redesigntjänster av beställarens befintliga möbler.
Vem beställer från ramavtalet?
- Göteborgs Stad
- Göteborgsregionens Kommunalförbund och ISGR AB
- Gryning Vård AB
- Kungälvs kommun
- Lerums kommun
- Lilla Edets kommun
- Orust kommun
- Partille kommun
- Stenungssunds kommun
- Tjörns kommun och de under ramavtalstiden vid var tid existerande kommunala bolagen
- Öckerö kommun inkl. bolag, Öckerö Fastighets AB, Öckerö Rederi AB
Antagna leverantörer
Möbler till förskola
- Lekolar AB
- ABA Skol Aktiebolag
- Input Interiör Göteborg AB
Möbler till skola
- Input Interiör Göteborg AB
- ABA Skol Aktiebolag
- Kinnarps AB
- Form o Miljö Sweden AB
- Lekolar AB
Vad skiljer sig från tidigare ramavtal?
Ramavtalet består av två upphandlade sortiment. Ett standardsortiment och ett övrigt sortiment. Standardsortimentet ska tillgodose de flesta av beställarnas behov medan det övriga sortimentet ska användas i de fall standardsortimentet inte kan tillgodose behovet. Standardsortimentet kommer att visas i en digital möbelkatalog istället för Excel-filer i Proceedo. Lansering av denna kommer ske inom en snar framtid.
Leverantörerna har krav på sig att alltid offerera beställaren produkter ur standardsortimentet och skicka med ett informationsblad till beställaren som beskriver skillnaden. Mer information om detta kommer lanseras tillsammans med möbelkatalogen. Nedan följer en översikt som tydliggör de övergripande skillnaderna mellan standardsortimentet och det övriga sortimentet.
Standardsortimentet
- Kvalitetskrav: Krav ställda och verifierade.
- Miljökrav: Krav ställda och verifierade. Vissa produkter uppfyller högre miljökrav. Se standardsortimentets prisbilagor under rubrikerna ”Miljömärkning” och ”Demonterbar” för information om produkter med mindre miljöpåverkan.
- Tillgänglighetskrav: Krav ställda och verifierade inom Möbler till kontor och offentliga miljöer, i övrigt övergripande krav, upp till beställaren att använda sig av.
- Pris: Konkurrensutsatt per produkt.
Övrigt sortiment
- Kvalitetskrav: Krav ställda men ska verifieras av beställaren.
- Miljökrav: Krav ställda men ska verifieras av beställaren.
- Tillgänglighetskrav: Krav ställda men ska verifieras av beställaren, inom Möbler till kontor och offentliga miljöer, i övrigt övergripande krav, upp till beställaren att använda sig av.
- Pris: Prislista med eventuell rabatt/påslag per tillverkare som utvärderats.
Ny möbelkatalog
För att göra det enklare för er som beställare så håller Inköp och upphandling på att ta fram en digital möbelkatalog. Där kommer du kunna ta del av stadens upphandlade standardsortiment inom förskola, skola samt kontor och offentliga miljöer. Möbelkatalogen kommer att vara ett stöd vid beställning av möbler till stadens verksamheter och just nu håller leverantörerna på att lägga in sina produkter. Lansering av möbelkatalogen kommer ske inom en snar framtid.
Så beställer du
Alla beställningar ska göras genom Proceedo och sker enligt nedan:
- Särskild fördelningsnyckel: För beställningar under 500 000 kronor.
- Förnyad konkurrensutsättning: För beställningar som beräknas överstiga 500 000 kronor.
För mer information om hur beställningar ska genomföras, se avtalssammanfattning i Proceedo. En utökad beställningsinstruktion kommer lanseras inom kort.
Vill du veta mer?
I Proceedo hittar du mer information om ramavtalet och leverantörerna. Sök på avtalskategori möbler till förskola och skola. Om du inte har behörighet att göra en beställning, vänligen kontakta ditt lokala verksamhetsstöd eller inköpssamordnare. Kundservice når du via 031-366 37 00 eller kundservice@ink.goteborg.se.
Logga in i e-handelssystemet Proceedo (version 9)
Användarnamn: avtal@ink.goteborg.se
Lösenord: proceedo