I det senaste numret av Trendens, Upphandlingsmyndighetens egna magasin, berättar inköpsanalytikerna Oscar Fernholm och Jonas Berg om hur med arbetet med spendanalys ger Göteborgs Stad bättre koll på vem köper vad, av vem och för hur mycket.
Göteborgs Stad gör årligen inköp för cirka 23 miljarder kronor och politikerna har beslutat att staden ska arbeta mer strategiskt med inköpsfrågor. För ungefär två år sedan upphandlade Göteborgs stad ett spendverktyg och rekryterade samtidigt två personer för att arbeta med kartläggning och analys av förvaltningarnas och bolagens samlade inköp. Sedan dess har det strategiska arbetet tagit fart.
Arbete med en spendanalys möjliggör kategoristyrning och bygger på att liknande typer av varor, tjänster och entreprenader läggs i samma inköpskategorier. Genom att göra ett kategoriträd skapas den spårbarhet och överblickbarhet som är nödvändig för att kunna analysera och arbeta strategiskt med inköpen.
– Spendanalysverktyget ger oss djupare insikter. Vi har nu större möjligheter att få en bättre och mer detaljerad bild av våra inköp, säger Jonas Berg, senior inköpsanalytiker.
Vill du läsa hela reportaget kan du göra det på Upphandlingsmyndighetens hemsida eller som pdf.