Nya avtal för telefoni- och telematiktjänster
Från första juli 2020 finns det tre nya ramavtal inom avtalskategori Telefoni- och telematiktjänster. Det är Telefoni och mobil datakommunikation, SMS-tjänster och Telematiktjänster/IoT. De flesta användare av abonnemangen kommer inte att märka av bytet, förutom att kostnaden blir lägre och mer surf ingår.
Vad ingår i ramavtalen?
Telefoni och mobil datakommunikation (tidigare Telekommunikation som tjänst): fasta abonnemang, mobila abonnemang med mobilsurf, mobila anknytningar, mobil datakommunikation. Avtalsnummer: IK19287-01
Exempel på nya priser: Paketpris 30.46 kr, för mobilt abonnemang med mobilanknytning och fast tal med flatrate till alla utom betalnummer och utland, inklusive 20 GB mobilsurf, fria SMS och MMS.
SMS-tjänster: Automatiskt genererade SMS. Avtalsnummer: IK19288-01
Telematiktjänster och IoT (tidigare Telematiktjänster): Kommunikation mellan utrustningar. Exempelvis kommunikation från hisslarm, trafikljus och el- och vattenmätare till datasystem. Avtalsnummer. Avtalsnummer: IK19289-01
Antagna leverantörer
- Tele2
Vem beställer från avtalet?
- Avtalsanvändare inom Göteborgs Stad.
- Gryning vård AB
- Partille kommun inkl Partillebo
- Stiftelsen Göteborgs sjukhem inklusive ingående stiftelser och bolag.
Hur påverkar det mig som användare?
De flesta kommer inte att märka av bytet som genomförs i juli. För ett fåtal användare kan det bli aktuellt med byte av SIM-kort, dessa kommer att meddelas vid ett senare tillfälle.
Vad skiljer sig från tidigare ramavtal?
- En generell sänkning av avgiften för den vanligaste abonnemangslösningen för anställda i staden, det vill säga mobilabonnemang som också är kopplade till ett fastnummer och växel. Tidigare låg det på 60,44 kronor per månad. Nu är det istället 23 kronor per månad.
- Mobildata som ingår ökar från 2GB-10GB till 20 GB.
- Fria SMS och MMS ingår.
- Samtliga abonnemang är utan bindningstid. Stöd för e-SIM (ett SIM-kort som redan finns inbyggt i mobiltelefonen när du köper den) gör att de senaste mobiltelefonmodellerna kan användas
- Möjlighet att hantera E-sim (sim-kort i din hårdvara) i kundportalen
- Det finns möjlighet att exportera lämnade meddelanden som ljudfil för diarieföring
- För mobila anknytningar finns möjlighet till telefoni via internet (VoIP)
Vad kan jag beställa mer?
Telefoni
- Fristående mobilabonnemang: 17 kronor med 20 GB mobilsurf fria SMS och MMS
- Fasta abonnemang: 18 kronor för fast telefon kopplad till växel.
- Valbara mobilsurfpaket (standard är 20 GB): 50 GB mobilsurf för 9,18 kronor i månaden. 100 GB mobilsurf för 60,18 kronor i månaden. 500 GB mobilsurf för 90,78 kronor i månaden.
- Mobilt bredband inklusive abonnemangskostnad och surfmängd: 50 GB mobilt bredband för 6,12 kronor i månaden. 100 GB mobilsurf för 29,58 kronor i månaden. 500 GB mobilsurf för 39,78 kronor i månaden. 1 TB mobilsurf för 49,98 kronor i månaden.
SMS-tjänster
- En meddelandetjänst för att kommunicera stora mängder via SMS. Exempelvis om du vill meddela om driftproblem, bekräfta bokningar eller skicka ut förfrågningar. Pris per SMS är drygt 0,22 kronor
- I tjänsten kan du skicka enstaka SMS, mass-SMS, SMS med svarsmöjlighet, möjlighet att skicka e-post från ”adresslistor”. Tjänsten hanterar både inkommande och utgående SMS.
Telematiktjänster IoT
- Avser telematik- och IoT tjänster i olika former till exempel abonnemang för trygghetslarm, mätaravläsning, larmfunktioner, trafikljus, APN med mera. Befintliga förbindelser flyttas över i den takt det är möjligt.
Så beställer du
För avtalsanvändare i Göteborgs stad:
- Fasta- och mobila anknytningar i den kommungemensamma tjänsten för Telefoni:
Du som är telefonisamordnare eller har behörigheten Telefoniadministratör-beställare kan beställa fast anknytning och mobil anknytning via Serviceportalen.
- För beställare utanför den kommun gemensamma tjänsten Telefoni:
Du beställer som tidigare tills annan information kommer. Du som är telefoniadministratör och har behörigheten att beställa, gör det via Proceedo
För övriga avtalsanvändare:
- Följ er organisations rutiner för telefoni. Beställningar görs via Proceedo
Vill du veta mer?
I Proceedo hittar du mer information om ramavtalet och kontaktuppgiften till leverantören. De tre delområdena har tidigare legat separat i Proceedo men är nu samlade under kategorin ”Telefoni- och telematiktjänster”. Om du inte har behörighet att göra en beställning, vänligen kontakta ditt lokala verksamhetsstöd eller inköpssamordnare. Kundservice når du via 031-366 37 00 eller kundservice@ink.goteborg.se.
Logga in i e-handelssystemet Proceedo (version 9)
Användarnamn: avtal@ink.goteborg.se
Lösenord: proceedo