Tillfälligt beställningsstopp på ramavtal med Front Advokater

Inköp och upphandling vill informera om tillfälligt beställningsstopp på Front Advokater AB:s (Front) ramavtal, inom samtliga ramavtalsområden. Detta med anledning av de uppgifter som har framkommit i bland annat GP under den senaste tiden samt information som inkommit till förvaltningen om misstänkt överdebitering.
Förvaltningen kommer att starta en utredning för att kontrollera uppgifterna. Under tiden utredningen pågår kommer Fronts ramavtal inte att vara beställningsbara. Fronts ramavtal kommer därför inte att synas i Proceedo. Notera att det tillfälliga beställningsstoppet inte påverkar pågående uppdrag som redan beställts från Front.
Så här beställer du
För nya beställningar enligt rangordning gäller följande:
Beställning ska göras hos den leverantör som rangordnats tvåa, om den leverantör som rangordnats tvåa inte kan utföra tjänsten ska beställning göras hos den leverantör som rangordnats trea och så vidare.
För Finans- och skatterätt, Skoljuridik och Socialrätt gäller den vanliga rangordningen eftersom Front inte är ramavtalsleverantör inom dessa områden.
Kontrollera fakturor
Det är viktigt att ni kontrollerar samtliga leverantörers fakturor så att de uppfyller kraven i ramavtalen och att antalet timmar verkar rimliga. Av fakturan ska bland annat framgå antal arbetstimmar, arbetsuppgift och timersättning per angiven jurist. Se punkt ”Faktureringsvillkor” i ramavtalen för ytterligare krav på faktureringen.
Om fakturan inte uppfyller kraven bör ni bestrida fakturan och kräva en ny. Om antalet timmar verkar orimligt högt i förhållande till uppdragets omfattning eller komplexitet bör ni begära en förklaring till antalet timmar och inte betala fakturan innan ni har fått en godtagbar förklaring.
Lite kort om debitering
I ramavtalen finns även bestämmelser som anger hur debitering får göras. Notera särskilt att om informationsöverföring till annan jurist krävs ska det göras utan debitering, om ni inte har godkänt det. Om två av leverantörens jurister närvarar vid möten, förhandlingar eller dylikt får ingen dubbelfakturering göras om ni inte har godkänt det. Se punkt ”Informationsöverföring” i ramavtalen för ytterligare information.
Kontakta oss
Om ni misstänker att någon leverantör har överdebiterat ett uppdrag vill vi att ni informerar oss om det. Har ni frågor eller behöver råd så ta kontakt med vår kundservice, mejl kundservice@ink.goteborg.se eller telefon 031 366 37 00
Fakta
Front Advokater har ramavtal inom följande områden:
- Fullservice affärsjuridik
- IT-rätt och immaterialrätt
- Offentlig rätt
- Associationsrätt
- Process- och skiljemannarätt
- Entreprenadrätt
- Upphandlingsrätt och konkurrensrätt
- Allmän fastighetsrätt
- Speciell fastighetsrätt
- Miljörätt
Det tillfälliga beställningsstoppet omfattar alla områden.