
Just nu kommer det in många frågor gällande situationen med det pågående Coronaviruset (Covid-19). Här svarar vi på de vanligaste frågorna.
Är situationen med Covid-19 en situation som gör att man kan få direktupphandla även vid stora köp (synnerlig brådska)?
Ja, det kan vara så att akuta behov som beror på situationen med Covid-19 kan vara en händelse som ger oss rätt att direktupphandla även vid stora köp. Det finns fyra kriterier som i så fall ska vara uppfyllda. Se Upphandlingsmyndighetens hemsida för mer information om synnerlig brådska.
Ta gärna kontakt med oss på Inköp och upphandling om ni hamnar i en situation som ni bedömer är synnerlig brådska på grund av situationen med Covid-19.
Vi behöver göra akuta inköp till vår verksamhet, kan vi få hjälp från Inköp och upphandling?
Ja, absolut! Vi ger gärna råd och stöd till er, bästa vägen är att kontakta vår kundservice. Vi kan även utföra inköpen på uppdrag av er. Det finns idag en tillsatt beredskapsgrupp på förvaltningen som dagligen gör avstämningar och prioriterar ärenden för att på bästa sätt ge staden det stöd som behövs av inköpskompetens i den rådande situationen. Detta kan på sikt få till följd att vi få längre ledtider i de ordinarie konsultuppdrag vi utför.
Utgör Coronautbrottet en Force Majeure-situation?
Det går inte att svara generellt på den frågan, det skiljer sig från avtal till avtal. Vissa ramavtalsleverantörer har åberopat Force Majeure både på grund av leveransproblem av varor och tjänster. Branscher och marknader påverkas olika av det pågående utbrottet. På Avtalsnyheter kommer det att kontinuerligt att publiceras information om eventuella leveransproblem, oavsett om det är Force Majeure eller ej.
Läs mer om Force-Majeure angående Covid-19
Finns det idag ramavtalsleverantörer som inte kan leverera?
Nej, det finns inga leverantörer som inte överhuvudtaget kan leverera. Men det finns leverantörer som har problem att leverera vissa varor. Speciellt varor som produceras i Kina. Men på sikt kan fler leverantörer komma att få problem att leverera båda varor och tjänster. Alla leveransproblem läggs upp som nyheter på avtalsnyheter.goteborg.se, sök på ”Corona” så kommer alla nyheter upp i datumordning.
Får vi köpa från andra leverantörer om inte ramavtalsleverantörerna kan leverera?
Om en ramavtalsleverantör inte kan leverera så ska du fråga nästa leverantör enligt rangordningen på ramavtalet. Om ingen av ramavtalsleverantörerna kan leverera (eller om det bara finns en avtalad leverantör) så ska du upphandla. Är det ett köp som omfattas av synnerlig brådska på grund av Covid-19 så kan det finnas argument för direktupphandling oavsett värde, se Fråga 1 för mer information. Är det ett lägre värde på inköpet kan du alltid direktupphandla. Glöm inte att dokumentera varför du inte beställde på ramavtalet.
Har ni gått ut med någon information till ramavtalsleverantörerna?
Ja, den 17 mars gick vi ut med information om att de ska vidta försiktighetsåtgärder vid leveranser till äldreomsorgen och andra riskgrupper. Detta efter önskemål från verksamheter i staden. Vi har även dialog med de leverantörer som levererar direkt till äldre såsom kyld portionsmat och bud av dagligvaror.