Ramavtal inom telefoni skapar fler jobb

Från 1 juli 2020 finns det tre nya ramavtal inom avtalskategori telefoni- och telematiktjänster. Förutom att avtalen ger lägre kostnader för staden skapas det fler jobb och bidrar till mindre utanförskap.
Med upphandling som verktyg arbetar Göteborgs Stad med att förbättra samhället. Det handlar inte bara om att se till att produkterna och tjänsterna håller den bästa kvalitén till det bästa priset, utan en bra upphandling kan resultera i andra positiva synergieffekter.
I den senaste upphandlingen för telefoni- och telematiktjänster får leverantören möjlighet att erbjuda en person, som annars skulle haft det svårt att ta sig in på arbetsmarknaden, ett jobb. Detta görs genom att det ställs krav på social hänsyn i upphandling samtidigt som stödfunktionen inom Inköp och upphandling samverkar med Arbetsmarknad och vuxenutbildning.
– Upphandling är ett kraftfullt verktyg som bidrar till att utveckla samhället och förbättra för medborgaren på olika sätt. Leverantörerna inom denna bransch är verkligen med på noterna och vill föra seriösa diskussioner för att förbättra samhället, säger Elisabeth Fröiseth, upphandlingsledare på Inköp och upphandling.
Telefonin är ett område med stark konkurrens och det medför att priserna i anbuden är konkurrenskraftiga. Eftersom kostnaderna för stadens abonnemang sänks frigörs det medel som staden kan lägga på annat än abonnemangskostnader.
– Vi arbetar hårt med social hänsyn och hållbarhet. I upphandlingen ställde vi inte bara krav på produkterna och tjänsterna, utan även krav på leverantörerna. De ska leva upp till olika ekonomiska krav, men också att de arbetar med hållbarhetskrav som skapar en öppen och jämlik stad för alla, avslutar Elisabeth.
Läs mer om hur Göteborgs Stad arbetar med social hänsyn
Vad ingår i ramavtalen?
- Telefoni och mobil datakommunikation: Mobilabonnemang med tal, SMS, MMS och mobilsurf.
- SMS-tjänster: Automatiskt genererade SMS.
- Telematiktjänster och IoT: Kommunikation mellan utrustningar. Exempelvis kommunikation från hisslarm, trafikljus och el- och vattenmätare till datasystem.
Antagna leverantörer
Tele2
Hur påverkar det nya avtalet min förvaltning eller bolag?
Samtliga mobilabonnemang och mobila bredband för förvaltningar och bolag som tillhör den kommungemensamma tjänsten telefoni migreras över till en ny administratörsportal. De flesta användare av abonnemangen kommer inte att märka av bytet, förutom att kostnaden blir lägre och mer surf ingår.
Hur påverkar det nya avtalet mig som användare?
De flesta kommer inte att märka av bytet som genomförs under perioden 25 maj till 17 juni. Eftersom mängden abonnemang är så stort kommer bytet genomföras etappvis under dessa veckor.
Tidplan för migrering kommer att skickas ut så snart den finns tillgänglig.
Vilka måste byta SIM-kort?
Ett fåtal (runt 100) användare behöver byta SIM-kort inför migreringen för att få funktionalitet och nya priser. Till dessa mobilabonnemang kommer ett SMS att skickas ut inom kort med en uppmaning om att byta SIM-kort. Utbildning och information om den nya administratörsportalen kommer att skickas ut till berörda när det finns tillgänglig.
Vill du veta mer?
I Proceedo hittar du mer information om ramavtalen och leverantörerna. Sök på avtalskategori telefoni- och telematiktjänster. Kundservice på Inköp och upphandling når du via 031-366 37 00 eller kundservice@ink.goteborg.se.
Logga in i e-handelssystemet Proceedo (version 9)
Användarnamn: avtal@ink.goteborg.se
Lösenord: proceedo