Nya ramavtal för sjuksköterskor till skolhälsovård
Från 1 oktober 2020 finns nya ramavtal för sjuksköterskor till skolhälsovård.
Vad ingår i ramavtalet?
Ramavtalen omfattar inhyrning av legitimerade sjuksköterskor med specialistutbildning för att täcka beställarnas personalbehov inom skolhälsovård på samtliga grundskolor, grundsärskolor, gymnasieskolor och gymnasiesärskolor inom avtalsanvändarnas geografiska område.
Ven beställer från ramavtalet?
- Göteborgsregionens Kommunalförbund (org.nr. 222000-0265) och ISGR AB (org.nr. 556527-5657)
- Stiftelsen Göteborgs sjukhem inklusive ingående stiftelser och bolag
- Härryda kommun (OBSERVERA! Härryda kommun har ett eget befintligt avtal avseende sjuksköterskor som löper t.o.m. 2021-03-31. Härryda kommun kommer således att använda aktuellt ramavtal som tidigast fr.o.m. 2021-04-01)
- Kungälvs kommun
- Lerums kommun
- Lilla Edets kommun
- Mölndals Stad
- Orust kommun
- Partille kommun
- Stenungsunds kommun
- Tjörns kommun och de under ramavtalstiden vid var tid existerande kommunala bolagen
- Öckerö kommun inkl. bolag, Öckerö Fastighets AB, Öckerö Rederi AB
Antagna leverantörer
- Klara D AB
- Ofelia Vård AB
- Dedicare AB
- Addus Care AB
Nyheter/förändringar från föregående ramavtal
Karens för inhyrda sjuksköterskor. De nya ramavtalen innehåller en karensklausul för inhyrda sjuksköterskor i syfte att motverka otillbörlig personalomsättning. Bestämmelsen innebär att om inte annat särskilt har godkänts av avtalsanvändaren/beställaren får inte den sjuksköterska som används för fullgörande av uppdrag vara eller ha varit anställd i avtalsanvändarens/beställarens organisation den senaste 6 månaderna räknat från startdatum för uppdraget.
Inbyggd option i ramavtalsvillkoren. Många beställare får av olika anledningar inte med en option vid sin beställning som senare ger möjligheten att utöka och/eller förlänga hela eller delar av uppdraget. I syfte att skapa kontinuitet har en ny klausul förts in i ramavtalen som gör att uppdrag kan utökas och/eller förlängas utan att en ny avropsförfrågan behöver göras. Den aktuella optionen inskränker dock inte annan eventuell option som anges av beställaren vid beställning. Se punkten ”Utökning och förlängning av uppdrag/avropsavtal” i ramavtalsvillkoren för fullständig information kring vad som gäller för optioner.
Hantering av SITHS – kort i samband med nya regler. Utgångspunkten i ramavtalsvillkoren är att leverantörerna ska tillse att den sjuksköterska som utför uppdrag innehar ett giltigt SITHS-kort. Med anledning av att E-hälsomyndigheten och Myndigheten för digital förvaring infört nya regler har leverantörer som hyr ut personal dock haft problem att ordna SITHS-kort till sina sjuksköterskor. Förhoppningen är att de aktuella problem kommer att lösa sig inom kort men de måste hanteras under övergångsperiod.
I de fall det finns problem att ordna SITHS-kort och detta ligger utanför leverantörens kontroll måste kravet jämkas och enda lösningen är att beställaren får tillhandahålla SITHS-kort till den inhyrda sjuksköterskan. Vid sådan hantering ska leverantören bekosta kostnaden för SITHS-kortet samt utge en administrationsavgift på 200 SEK till beställaren för hanteringen av kort. Samtliga kostnader kopplade till SITHS-kort som leverantören ska stå för ska kvittas/räknas av mot det belopp som leverantören fakturerar beställaren för det aktuella uppdraget. Se punkten ”SITHS kort” i ramavtalsvillkoren för fullständig information.
Så beställer du
Rangordning. För uppdrag som uppskattas vara kortare än 3 månader gäller rangordning:
Beställning ska göras hos den leverantör som rangordnats 1:a. Om den leverantör som rangordnats 1:a inte svarar på beställarens förfrågan inom utsatt svarstid, inte kan utföra tjänsten/tackar nej till uppdraget, inte kan påbörja och/eller slutföra uppdraget inom den tid beställaren önskar alternativt inte kan utföra uppdraget i enlighet med angivna förutsättningar, ska beställningen göras hos den leverantör som rangordnas 2:a osv.
Vid beställning genom rangordning har beställaren en möjlighet men ingen skyldighet att skicka ut sin förfrågan till samtliga leverantörer. Uppdrag tilldelas sedan leverantör utifrån plats i rangordningen, under förutsättning att leverantören uppfyller följande rekvisit:
- har svarat inom utsatt svarstid
- kan påbörja och/eller slutföra uppdrag inom den tid beställaren önskar
- kan utföra uppdraget i enlighet med angivna förutsättningar
Förnyad konkurrensutsättning. För uppdrag som uppskattas vara längre än 3 månader ska samtliga leverantörer bjudas in att på nytt lämna anbud. Detta för att se vilken leverantör som bäst motsvarar behovet vid det aktuella tillfället.
En beställning med förnyad konkurrensutsättning kan vara ett enskilt uppdrag alternativt flera uppdrag, där beställningen definieras utifrån tidsperiod eller omfattning. Se punkten ”Beställningsförfarande” i ramavtalsvillkoren för fullständig information kring vad som gäller för beställning från ramavtalet.
Vill du veta mer?
I Proceedo hittar du fmer information om ramavtalen och leverantörerna. Sök på avtalskategori Inhyrning av legitimerad sjuksköterska – Skolhälsovård.
Kundservice når du via 031-366 37 00 eller kundservice@ink.goteborg.se