Stödmaterial för upphandlare som ska ställa arbetsrättsliga villkor i en upphandling

Upphandlare är i vissa fall skyldiga att ställa arbetsrättsliga villkor i upphandlingar. Det är dock inte alltid helt lätt att veta hur man ska gå tillväga när dessa krav ska ställas. Därför har nu Inköp och upphandling nu tagit fram vägledning för upphandlare som ska underlätta deras arbete.
Stödmaterialet som ligger på Inköp och upphandlings temasida är tänkt som en hjälp för upphandlare att använda i de fall de ska, eller ska bedöma huruvida de ska, ställa arbetsrättsliga villkor. Den som har tagit fram vägledningen är Johan Davidsson, som är CSR-specialist på Inköp och upphandling.
– Vi vet att det finns en efterfrågan kring att få hjälp och stöd i arbetet med arbetsrättsliga villkor, såväl vid behövlighetsbedömning som vid kravställning och uppföljning. Vi inser att detta kan vara ett komplicerat område som inte endast berör vår förvaltning, utan faktiskt alla verksamheter inom staden som genomför upphandlingar, säger Johan.