Stadens upphandling av lokalvård har blivit föremål för diskussion. Det är upphandlingens krav på företagens omsättning och erfarenhet som ifrågasätts. Kraven leder till att det sannolikt blir färre leverantörer som kan lämna anbud då staden har valt att ställa krav som kan vara svåra för små och medelstora företag att klara av. Frågor ställs till exempel kring hur de här kraven förhåller sig till stadens ambition om att underlätta för små- och medelstora företag.
Bygg, städ, transport och vård/omsorg
I den myndighetssamverkan som finns för arbete mot fusk, regelöverträdelser och annan brottslighet i arbetslivet har ett antal riskbranscher lyfts fram. Detta bekräftas även av Upphandlingsmyndigheten. Nedanstående figur (från Lägesrapport 2019 Myndighetssamverkan, sida 6) visar vilka branscher som anges som riskbranscher.
Av dessa är det fyra branscher som staden i någon större utsträckning köper ifrån. Det är bygg, städ, transport och vård/omsorg. Stadens sätt att köpa och branschernas sammansättning skiljer sig åt mellan dessa fyra.
Bygg kännetecknas av att staden normalt har tydligt utsedda beställare hos några få stora köpare. Byggprojekt har sedan lång tid upparbetade projektrutiner. Inom transport är det till stor del persontransporter (färdtjänst, skolskjuts mm) som har stor volym i staden. Persontransporter hanteras av Trafikkontoret och här har staden kommit långt i arbetet med sunda leverantörer. Inom vård/omsorg har inrättat Samordnad placerings och inköpsfunktion (SPINK). Denna funktion har, tillsammans med Inköp och upphandling, uppföljningsresurser som sammantaget ger en möjlighet att hantera en bransch med stor bredd i storlek och inriktning på leverantörer.
Även om det finns mycket kvar att göra inom dessa tre områden, inte minst inom bygg, så sticker lokalvård ut som ett särskilt svårt område för staden. Inom lokalvård saknas central hantering av beställningar och den uppföljning och kontroll som följer av beställningen. Alla verksamheter i staden är i behov av lokalvård, beställningar och leveranser är alltså oerhört spridda i staden. I det omfattande förarbetet som skett inför upphandlingen av lokalvård identifieras minst 2500 olika städobjekt och över 3 miljoner kvadratmeter städyta i staden. Lokalvård i Göteborgs Stad är oerhört omfattande, såväl kring objekt och yta som kring antal beställare.
Lokalvård – en riskbransch både nationellt och i Göteborg
Enligt ovan nämnda myndighetssamverkan är det vanligt med fusk och regelöverträdelser i städbranschen nationellt. En av slutsatserna i rapporten från myndighetssamverkan är följande: ”Städbranschen har hittills knappt haft några kontroller, denna bransch måste prioriteras. Branschen rymmer en rad problemområden som berör flera myndigheter”. Slutsatsen gäller den statliga kontrollen men har relevans även för Göteborgs Stad. Inköp och upphandling gjorde en fördjupade uppföljning av hur stadens ramavtal inom lokalvård fungerat, resultatet blev inte godkänt. Ingen av stadens ramavtalsleverantörer gick igenom uppföljningen utan avvikelse. Alla avvikelser rörde inte arbetsrättsliga villkor eller rutiner kring t.ex personal, men alltför många gjorde det. Det är tydligt att de problem som finns i branschen nationellt också finns i Göteborgsregionen.
Samverkan mellan köpare och säljare
Inom byggbranschen har Sveriges Byggindustrier agerat och det finns flera exempel på projekt där köpare och säljare gått samman. ”Rättvist byggande” är en samverkan i Stockholm som är ett exempel och överenskommelsen ”Sund konkurrens och schyssta byggen” är ett annat. Liknande initiativ finns inom transportnäringen.
Inköp och upphandling hoppas att initiativ även kan komma från städbranschen. Vi är av uppfattningen att vi kommer få svårt att långsiktigt komma tillrätta med problemen inom lokalvård om inte branschen agerar.
Sund konkurrens kommer i första hand
Att Göteborgs Stad har affärer med hela och rena företag är inte ett mål – det är ett krav. Såväl medborgare som politiker förväntar sig att skattepengar går till företag som gör rätt för sig. Det är mer eller mindre enkelt för staden att klara detta krav, det hänger både på stadens interna organisation och vilken bransch det rör. Lokalvård är en särskilt stor utmaning för staden både när det handlar om stadens interna organisation och hur branschen fungerar.
Med tanke på att lokalvård är en riskbransch och att stadens egen uppföljning visar på att fel sker här i Göteborg, på stadens avtal, blir prioriteringen för oss på Inköp och upphandling enkel. Vi måste komma tillrätta med utmaningarna inom lokalvård. Med få leverantörer ökar stadens möjlighet till kontroll, uppföljning och styrning av leverantörerna. Dagens situation, med en stor mängd leverantörer, har visat sig inte fungera.
Stadens uppfattning, vilken stärkts av uppföljningarna, är att större leverantörer generellt har större möjligheter att ha system och rutiner som stöttar den styrning och den uppföljning som krävs.
Det finns många politiska mål och uppdrag som rör Inköp och upphandlings arbete. Det handlar till exempel om klimatmål, att små- och medelstora företag ska kunna lämna anbud och en sänkt totalkostnad. Sund konkurrens är i detta sammanhang inte ett mål utan ett krav, och det är i ljuset av de slutsatser som rör sund konkurrens stadens upphandling av lokalvård måste ses.