Kategoriarbetet av inköpskategorin lätta fordon, vilket innebär personbilar och lätta lastbilar upp till 3,5 ton, har pågått i över ett år. Nu kan kategoriteamet, med Göteborgs Stads Leasing i ledningen, börja se resultat och målet med fossilfri fordonsflotta 2023 kommer allt närmare.
Implementeringen av kategoriplanen för lätta fordon rullar på i snabb takt och målsättningen är att effektivisera stadens såväl befintliga som framtida fordonsflotta och ställa om den till fossilfri. Arbetet drivs av ett tvärfunktionellt kategoriteam under ledning av Göteborgs Stads Leasing och deras fokusområden är bland annat att förändra attityder och beteenden i staden samt nå målet om en fossilfri fordonsflotta 2023.
Det är ett omfattande arbete och Göteborgs Stads fordonsflotta består i dag av ca 2 300 lätta fordon. Mycket behöver förändras, men arbetet är på god väg.
– Vi har gjort väldigt mycket och det har varit otroligt givande att arbeta efter mÃ¥len som vi satt upp. Att vi kan vara med och bidra till nÃ¥got positivt i staden och göra skillnad känns jättebra, säger Jessica Edlund, affärsenhetschef pÃ¥ Göteborgs Stads Leasing och kategoriledare för lätta fordon.
Olika aktiviteter förändrar staden
Under förra hösten började Göteborgs Stads Leasing med att implementera de strategier och tillhörande aktiviteter som arbetats fram i kategoriplanen. Bland annat har de:
- Informerat staden genom seminarium om målet med en fossilfri fordonsflotta och vilka strategier som tagits fram för att alla ska kunna ställa om.
- Tidigarelägga fordonsupphandling för att få in fler fossilfria alternativ och med särskilt fokus på elfordon. Detta gjordes tillsammans med Inköp och upphandling.
Deras arbete har även lämnat ringar på vattnet och tillsammans med Trafikkontoret tog Göteborgs Stads Leasing fram en konsekvensbeskrivning av kommunfullmäktiges mål om att stadens fordonsflotta ska vara fossilfri. Detta lämnade intryck hos Stadsledningskontoret som sedan inarbetade delar av förslagen i det uppdrag som de sedan redovisades till kommunstyrelsen.
Där lyftes en av strategierna ur kategoriplanen fram; att stadens verksamheter behöver mobilitetansvariga. Det vill säga en person som har ett helhetsgrepp om förvaltningens fordon i syfte att effektivisera och ställa om fordonsflottan. Detta har sedan blivit ett politiskt beslut.
– I början av Ã¥ret startade vi upp ett Mobilitetsnätverk för mobilitetsansvariga. Syftet är att inspirera, informera, dela erfarenheter och kraftsamla i arbetet med effektivisering och omställning till fossilfritt. Nu under hösten hÃ¥ller vi även utbildningar. För mÃ¥nga är det nytt och vi behöver ge dem verktyg kring hur de ska tänka för att kunna ställa om, förklarar Jessica.
Kan förändra staden tillsammans
Mycket har hänt det senaste året och arbetet med att effektivisera och ställa om fortsätter under de kommande åren. Jessica hoppas nu att fler verksamheter ska komma igång med sina byten av fordon och främst välja en elbil.
– Vi behöver alla fundera kring hur vi förflyttar oss i vÃ¥rt arbete och välja det mest miljövänliga alternativet, gärna gÃ¥ eller cykla när det är möjligt. När vi behöver ett fordon, som mÃ¥nga yrkesgrupper behöver, är det viktigt att välja ett ändamÃ¥lsenligt fordon och bara den utrustning som är absolut nödvändig.
Förutom att tänka på vilket fordon man väljer menar Jessica på att det även är viktigt att man vårdar verksamhetens fordon för att minska stadens skadekostnader och även för att vårda stadens varumärke.
– Det är viktigt att poängtera att alla stadens verksamheter är ansvariga för att vi ska nÃ¥ stadens mÃ¥l om fossilfri fordonsflotta. Vi pÃ¥ GSL hjälper till att driva pÃ¥, men det är viktigt att varje verksamhet faktiskt arbetar aktivt mot mÃ¥let i sin verksamhet. Tillsammans är vi en positiv kraft som kan förändra stadens fordonsflotta, avslutar Jessica.