Från den 1 februari 2021 finns det nya ramavtal för glasögon under följande ramavtalsområden:
2. Glasögon inklusive optikertjänster för medborgare som staden har ansvar för. Nytt för i år är att detta delats upp i två ramavtal, tidigare låg glasögon som ett ramavtalsområde.
Vad ingår i ramavtalen?
Terminalglasögon- och skyddsglasögon inklusive optikertjänster för medarbetare
Avtalet omfattar terminal- och skyddsglasögon inklusive synundersökning (genomförd av legitimerad optiker) och utprovade glasögon och bågar. Personal som berörs av avtalet är anställda som arbetar med bildskärmsarbete samt anställda som i sitt arbete ska använda skyddsglasögon då de utför arbeten som till exempel slipning av metall, trä och svetsning.
Målet med avtalet utöver leverans av glasögon även är att lyfta fram synergonomin och ge positiva effekter på arbetsmiljön för medarbetarna.
Glasögon inklusive optikertjänster för medborgare som staden har ansvar för
Ramavtalet omfattar enkelslipade, läs- och multifokala glasögon inklusive synundersökning (genomförd av legitimerad optiker) och utprovade glasögon och bågar, för medborgare som staden har ansvar för (det kan exempelvis vara medborgare som har kontakt med socialtjänsten).
Avgränsning:
Läsglasögon är endast aktuellt i det fall som astigmatism (brytningsfel) behöver korrigeras.
Antagna leverantörer
- Blickpunkten Aktiebolag
- Glasögonmagasinet Optik Sweden AB
- Specsavers Sweden AB
- Synologen AB (endast terminalglasögon/skyddsglasögon för medarbetare)
- Synoptik Sweden AB
- Synsam Group Sweden AB (endast terminalglasögon/skyddsglasögon för medarbetare)
- Tims Optik AB
- Tjörns Optik AB
Leverantörerna har flera antagna butiker, lista kommer finnas i Proceedo (vid avtalsstart 1 februari 2021).
Kortfattad beställarinstruktion
Beställaren har rätt att välja butik efter den totala kostnaden och väga in pris, geografi och egen tidsåtgång. Beställaren kan välja en butik på avtalet som inte är i samma kommun som anställningen finns.
Synundersökning och utprovning av glasögon som bekostas av Göteborgs Stad ska utföras efter beställning som i första hand ska skickas via det elektroniska e-handelssystemet Proceedo. I beställningen ska det finnas en rekvisition.
För övriga beställare gäller rutiner för respektive myndighet. Det ska finnas en rekvisition för varje beställning
Vem beställer från ramavtalet?
- Göteborgs Stad
- Göteborgs Begravningssamfällighet.
- Göteborgsregionens Kommunalförbund och ISGR AB
- Räddningstjänsten Storgöteborg
- Gryning Vård AB
- Stiftelsen Göteborgs sjukhem inklusive ingående stiftelser och bolag
- Härryda kommun: avtalsstart 1 november 2021. Landvetter Södra AB endast: terminalglasögon/skyddsglasögon för medarbetare.
- Lilla Edets kommun
- Partille inklusive Partillebo AB
- Stenungsunds kommun: avtalsstart 7 juni 2021.
- Tjörns kommun och de under ramavtalstiden vid var tid existerande kommunala bolagen
- Öckerö kommun inkl. bolag, Öckerö Fastighets AB, Öckerö Rederi AB
Vill du veta mer
I Proceedo hittar du från den 1 februari 2021 mer information om ramavtalet och leverantörerna. Sök på avtalskategori terminalglasögon eller glasögon. Kundservice på Inköp och upphandling når du via 031-366 37 00 eller kundservice@ink.goteborg.se.