Från 1 april 2021 finns det för första gången ett kommungemensamt ramavtal för Insatsen Bostad Först.
Ramavtalet omfattar tjänster som innebär stödinsatser av ett mobilt och tillgängligt stödteam där deltagarens behov är i centrum utifrån metoden Bostad först. Stödinsatsen beviljas till deltagare som tilldelats lägenhet via Fastighetskontoret. Fastighetskontoret står för hyresvärdsansvar och anskaffning av lägenheter.
Bostad först är en evidensbaserad metod som bygger på åtta grundprinciper och är riktad till personer i långvarig hemlöshet som har en tung social problematik, ofta i kombination med samsjuklighet.
Ramavtalsleverantörer
- Göteborgs kyrkliga stadsmission
- Skyddsvärnet i Göteborg
Så beställer du
I varje enskilt fall avgör beställaren, utifrån en utredning enligt Socialtjänstlagen (2001:453) vilken leverantör som är lämplig för deltagaren samt var denna placering bör ske. Bedömningen sker utifrån deltagarens behov av stöd, sociala behov, närhetsprincip och kontinuitetsprincip.
Andra parametrar som kan komma att påverka val av leverantör är, vilken leverantör är mest lämpad utifrån det aktuella uppdraget, såsom startdatum eller annan parameter som myndighetsutövaren anser relevant. För det fall två eller fler leverantörer anses lika lämpliga, kommer priset att vara avgörande.
Samordnarfunktion
Det pågår för närvarande ett arbete om införande av en stadengemensam samordnarfunktion för Bostad först. Mer information kommer.
Vem beställer från ramavtalet?
- Förvaltningen för funktionsstöd
- Socialförvaltningen Centrum
- Socialförvaltningen Hisingen
- Socialförvaltningen Nordost
- Socialförvaltningen Sydväst
Vill du veta mer?
I Proceedo hittar ni från 1 april 2021 mer information om ramavtalet och leverantörerna. Sök på avtalskategori Insatsen Bostad Först för Göteborgs Stad. Kundservice på Inköp och upphandling når ni via 031-366 37 00 eller kundservice@ink.goteborg.se