Med Ilona Wittenstams energiska, ordningsamma och hjälpsamma personlighet är det inte svårt att föreställa sig att hon alltid på ett eller annat sätt jobbat med service. I sitt nuvarande jobb som upphandlingsassistent får hon utlopp för sin stora talang: hon är spindeln i nätet i att stötta upphandlarna med att göra upphandlingarna så bra som möjligt. Möt en av våra medarbetare på Inköp och upphandling.
Ilona växte upp i Säffle, Värmland, och var som ung ofta barnvakt åt många barn. Valet att utbilda sig till barnskötare blev därför naturligt.
– Som så många andra i 20-årsåldern flyttade jag från småstaden till Göteborg där jag fick min första tjänst inom barnomsorgen i Göteborgs Stad, säger Ilona.
Hon har sedan dess mestadels jobbat inom kommunen, på olika förvaltningar inom barnomsorgen och vården. När hon började jobba administrativt, inledningsvis som administrativt chefsstöd, kände hon att hon hittat rätt. Med ett öga för både helheten och för detaljer gjorde hon jobbet lättare för cheferna på SDF Norra Hisingen och Social resursförvaltning. En del av de administrativa arbetsuppgifterna som Ilona tyckte var intressant var att göra inköp. Intresset ledde vidare till att hon gick en utbildning till inköpsassistent och det ledde senare till att hon sökte tjänsten som kundrådgivare på Inköp och upphandling. Efter en kort tid på förvaltningen fick hon en tjänst som upphandlingsassistent som passade henne ännu bättre.
Ilona jobbar med flera upphandlare samtidigt och stöttar i upphandlingsprocessens olika delar. Hon arbetar parallellt med flera upphandlingar.
– Det är också det som är charmen, att man får lära sig om så många olika avtalsområden. Det gäller att kunna ställa om och ha många bollar i luften, säger Ilona.
Som upphandlingsassistent tar Ilona och hennes kollegor hand om administrationen i inköpssystemet Proceedo för att göra ramavtalen beställningsbara för beställare i staden. En hel del tid läggs på förvaltning av ramavtalen. Det är mycket kontakt med beställare och leverantörer med frågor om avtalen.
– En del av vårt arbete går ut på att kvalitetssäkra och följa upp ramavtalen under avtalstiden. Det är viktigt att ramavtalet fungerar bra både för beställaren och leverantören, säger Ilona.
En förvaltning med både spets och engagemang
På Inköp och upphandling finns det en närhet till spetskompetens, i allt från upphandling, juridik och kommunikation.
– Tack vare den interna kompetensen kommer jag snabbt vidare i mina uppgifter när något frågetecken uppstått, säger Ilona.
Ilona uppskattar också den trevliga kollegiala stämningen på Inköp och upphandling.
– Det finns så många engagerade och kreativa medarbetare hos oss. Det är motiverande med samarbetet det skapar för att utveckla inköp- och upphandlingsfrågor, såväl internt som i staden.
Ilona är en av många duktiga anställda på Inköp och upphandling. I artikelserien ”Lär känna oss på Inköp och upphandling” får du en inblick i hur vi arbetar på vår förvaltning.