Från och med 1 november 2021 finns det ramavtal för juridiska tjänster.
Högsta förvaltningsdomstolen upphävde avtalsspärren 15 oktober 2021. Beslutet gjorde det möjligt för oss att teckna avtal efter en längre tid av avtalslöshet.
Vad ingår i ramavtalet?
Ramavtalet omfattar följande tjänster:
- Associationsrätt och finansrätt
- Entreprenadrätt
- Allmän fastighetsrätt och speciell fastighetsrätt
- IT-rätt och immaterialrätt
- Miljörätt
- Skatterätt
- Offentlig rätt, upphandlingsrätt och konkurrensrätt
- Fullservice affärsjuridik
Vem beställer från ramavtalet?
Avtalsanvändare inom Göteborgs stad.
Övriga avtalsanvändare:
- Göteborgs Begravningssamfällighet
- Göteborgsregionens Kommunalförbund och ISGR AB
- Räddningstjänsten Storgöteborg
- Gryning Vård AB
- Stiftelsen Göteborgs sjukhem inklusive ingående stiftelser och bolag
- Härryda kommun och Landvetter södra utveckling AB
- Kungsbacka kommun
- Kungälvs kommun inklusive Kungälvs Energi
- Lerums kommun
- Lilla Edets kommun
- Mölndals bostäder och Förbo
- Partille kommun
- Stenungssunds kommun
- Tjörns kommun och de under ramavtalstiden vid var tid existerande kommunala bolagen
- Öckerö kommun inklusive bolag, Öckerö fastighets AB, Öckerö rederi AB
Antagna leverantörer
- Wesslau Söderqvist advokatbyrå väst handelsbolag
- Advokatfirman Stangdell & Wennerqvist AB
- Mannheimer Swartling advokatbyrå AB
- PG Magnusson advokatbyrå AB
- Hellström advokatbyrå kommanditbolag
- Advokatfirman Morris AB
- Advokat AB Nordic Law
- Advokatfirman MarLaw AB
- Advokatfirman Lindahl kommanditbolag
- Wikström & Partners advokatbyrå AB
- Cirio advokatbyrå AB
- Foyen advokatfirma kommanditbolag
- Flood Herslow Holme advokatbyrå AB
- Advokatfirman Vinge KB
- Grey advokatbyrå AB
- Litigate Lawfirm West advokat AB
- Setterwalls advokatbyrå AB
- Rosengrens advokatbyrå i Göteborg AB
- Advokatfirman Glimstedt AB
- Wistrand advokatbyrå Göteborg KB
Förändringar från föregående ramavtal
Förtydligande har skett när det gäller bland annat att endast namngivna seniora jurister och jurister som har offererats för respektive delområde får arbeta i uppdragen som avropas från delområdet.
Vi har också ställt tydligare krav på vilka uppgifter fakturorna ska innehålla. Förtydligande har även gjorts avseende att debitering endast får ske för faktiskt arbetad tid i uppdraget.
Vidare regleras numera bland annat att debiterat arvode aldrig får överskrida vad som är skäligt enligt Advokatsamfundets vägledande regler om god advokatsed. Junior jurist får endast användas i undantagsfall, efter överenskommelse med beställaren. Det har också lagts till tydlig information till beställarna om att kontrollera fakturorna.
Kortfattad beställarinstruktion
Beställningsförfarande inom delområdet fullservice affärsjuridik
Förnyad konkurrensutsättning
Samtliga ramavtalsleverantörer inbjuds att på nytt lämna anbud för att se vilken leverantör som bäst motsvarar behovet inom de definierade rättsområdena vid det aktuella tillfället. Detta delområde används när beställaren har behov av kontinuitet genom att en och samma leverantör utför ett antal specificerade uppdrag av skiftande karaktär inom det affärsjuridiska området och för stora, komplexa uppdrag som omfattar flera rättsområden.
Beställningsförfarande inom övriga delområden
Rangordning
Vid beställning gäller rangordning. Beställning ska göras hos den leverantör som rangordnats etta. Om den leverantör som rangordnats etta inte kan utföra tjänsten ska beställningen göras hos den leverantör som rangordnats tvåa och så vidare.
Särskild fördelningsnyckel
I de fall beställaren ser att det specifika verksamhetsområdet och det aktuella uppdraget kräver en specifik kompetens och erfarenhet utöver den generella kompetens som krävs inom delområdet, kan beställaren frångå rangordningen. Beställaren väljer då den leverantör som bäst kan tillgodose beställarens behov vid avropstillfället med hjälp av nedanstående kriterier:
- Specifik kompetens och erfarenhet som krävs för att utföra uppdraget.
- Tillgänglighet för aktuell period.
Vill du veta mer?
I Proceedo hittar du mer information om ramavtalet och leverantören. Sök på avtalskategori juridiska tjänster. Kundservice på Inköp och upphandling når ni via 031-366 37 00 eller kundservice@ink.goteborg.se.