Beställningsstoppet för APS drift och underhåll AB hävs
Inköp och upphandlingsförvaltningen har beslutat att häva beställningsstoppet för samtliga Göteborgs Stads gemensamma ramavtal och dynamiska inköpssystem med leverantören APS drift och underhåll AB.
Efter att ha gått igenom APS drift och underhåll AB:s redovisning av antikorruptionsarbetet ser vi att det inte finns någon anledning till ytterligare avtalsrättsliga åtgärder, utan beslutar att häva det tillfälliga beställningsstoppet.
Intern utredning klar
Det var den 5 maj som inköp och upphandlingsförvaltningen införde ett tillfälligt beställningsstopp för leverantören, för att göra en intern utredning med anledning av uppgifter om misstänkta oegentligheter. Misstankarna indikerades i en revisionsrapport från KPMG 2020. I de aktuella ramavtalen och det dynamiska inköpssystemet finns ett särskilt kontraktsvillkor som innebär att APS aktivt ska arbeta med antikorruption. Inköps- och upphandlingsförvaltningen i Göteborgs Stad har sett över hur kontraktsvillkoren efterlevs.
Utredningen visar att leverantören har vidtagit nödvändiga åtgärder och bedriver ett aktivt arbete för att motverka korruption. Inköp och upphandlingsförvaltningen ser därmed att det inte föreligger någon uppenbar risk för de beställare som använder avtalen. Det finns inte juridisk grund att häva avtalet enligt avtalsvillkoren.
Fortsatt uppföljning
Inköp och upphandlingsförvaltningen fortsätter att följa upp leverantören som en del i den ordinarie systematiska uppföljningen av Göteborgs Stads gemensamma ramavtal, och nästa uppföljning sker i närtid.
Om vi upptäcker brister i kommande uppföljningar kan också nya avtalsrättsliga åtgärder komma att bli aktuella.