Nytt ramavtal för motordrivna småmaskiner – nu beställer du via e-handel
Från 1 september finns ett nytt ramavtal för motordrivna småmaskiner. Det första ramavtalet någonsin för området. I avtalet ingår beställning och service av till exempel häcksaxar, lövblåsar och motorsågar. De flesta maskiner drivs av el och är därmed tysta och klimatsmarta.
I det nya ramavtalet för motordrivna småmaskiner har du en och samma väg in till både beställning och service av dina maskiner. Du som redan har en befintlig infrastruktur för laddning av dina maskiner kan beställa från en leverantör som har maskiner som passar. För dig som inte har det beställer du allt från den leverantör i ramavtalet som har lägst pris för den kvalitet du behöver.
Det här ramavtalet täcker enbart maskiner och service. Du som behöver bränsle till dina nuvarande maskiner beställer det via ramavtalet för drivmedel från pump.
Du som behöver arbetskläder beställer det på ramavtalet för arbetskläder yttre miljö eller ramavtalet för järnhandel, beroende på vilka produkter det gäller. Du hittar båda ramavtalen i Proceedo.
Det här ingår i ramavtalet
Avtalet omfattar motordrivna småmaskiner, förbrukningsvaror för park- och markvård samt service och underhåll. Som småmaskiner räknas till exempel häcksaxar, lövblåsar, gräsklippare, motorsågar och snöslungor med tillhörande förbrukningsmaterial och reservdelar.
Alla maskiner i avtalet ska användas yrkesmässigt och uppfylla krav på material och konstruktion för yrkesmässigt bruk. Maskinerna är fullt driftfärdiga vid leverans.
Reparationer och service:
Reparationer ingår utan kostnad under garantin och service ska kunna utföras för maskiner som ingår i ramavtalet. Detta gäller dock inte befintliga maskiner. Du som behöver reparera dina befintliga maskiner kan kontakta din tidigare leverantör för service.
Så beställer du
Du beställer via Proceedo. Beroende på om du redan har en befintlig ladd-infrastruktur används avropsmodell 1 eller 2.
Avropsmodell 1 – för dig som redan har en befintlig ladd-infrastruktur
Du som redan har en infrastruktur för laddning av dina maskiner beställer hos den leverantör som kan leverera produkter som är kompatibla till ladd-infrastrukturen till lägst kostnad.
Avropsmodell 2 – för dig som inte har en ladd-infrastruktur
Du som inte har en befintligt ladd-infrastruktur beställer av den leverantör som har lägst pris för den kvalitet du behöver.
Antagna leverantörer
- Partille skog och trädgård AB
- Mera Maskin Göteborg AB
- Göteborgs skog & trädgård AB
- Agria Maskin i Kållered AB
Vem beställer från ramavtalet?
- Göteborgs Stad
- Partille kommun
- Öckerö kommun
- Mölndal stad
Återbrukade produkter stödjer klimatmålen
I upphandlingen för motordrivna småmaskiner återbruks befintliga resurser i verksamheterna (batterier och laddinfrastruktur) och genom att verksamheterna kompletterar med det som inte redan finns istället för att köpa kompletta maskiner. Det kan bidra till att minska klimatpåverkan. Det finns även en strategi för att driva på utvecklingen av cirkulär ekonomi och en riktlinje för inköp och upphandling som stödjer det. Det innebär bland annat rent konkret att verksamheter i Göteborgs Stad i första hand ska dela eller återbrukar varor snarare än att köpa nytt.
Vill du veta mer?
I Proceedo hittar du mer information. Sök på avtalskategori ”motordrivna småmaskiner från 1 september 2023”. Om du inte har behörighet att göra en beställning, vänligen kontakta ditt lokala verksamhetsstöd eller inköpssamordnare. Du når kundservice på inköps- och upphandlingsförvaltningen via kundservice@ink.goteborg.se eller 031-366 37 00.
Logga in i e-handelssystemet Proceedo.
Användarnamn: avtal@ink.goteborg.se
Lösenord: proceedo