Från 1 september finns ett nytt ramavtal för kvalicificerade trädvårdstjänster, så kallade arboristtjänster. Avtalet är tecknat med sex leverantörer och gäller för hela Göteborgs Stad och flera samverkanskommuner.
Nyheter från föregående ramavtal är att prislistan har utökats för att bättre passa beställares behov. Utöver detta har vi fler leverantörer och avropsmodellen har ändrats från rangordning till en dynamisk rangordning. Det har gjorts för att bättre ta tillvara på konkurrensen för varje enskilt behov.
Det här ingår i ramavtalet
Ramavtalet gäller för kvalificerade trädvårdstjänster, så kallade arboristtjänster. I avtalet ingår:
- Besiktningar av enskilda träd eller trädbestånd genom grundläggande okulär besiktning
- Besiktningar av enskilda träd eller trädbestånd genom fördjupad besiktning med i förekommande användning av tomograf och resistograf
- Säkerhets- och riskutvärdering
- Trädfällning och beskärningsarbeten
- Flisningsarbeten
- Bortforsling av trädmaterial
- Stubbfräsning
- Markluftning
- Tillhandahållande av mobil arbetsplattform samt kranbil
Så beställer du
Kombination av dynamisk rangordning och förnyad konkurrensutsättning
Dynamisk rangordning (under 100 000 kronor)
För beställning som beräknas understiga 100 000 kronor gäller dynamisk rangordning. Du beställer hos den leverantör som har den lägsta uppskattade totalkostnaden för din beställning.
För att tydliggöra rangordningen för respektive beställning har en beställningsmatris för dynamisk rangordning tagits fram. Beställningsmatrisen finns i Proceedo och ska alltid användas vid beställningar under 100 000 kronor.
Du fyller i antalet timmar/styck av efterfrågade tjänster i beställningsmatrisen för att de hur leverantörerna rangordnas för just din beställning. Om din beställning utgörs av timpriser ska du göra en så noggrann uppskattning som möjligt av antalet timmar. I det fall du bedömer att timuppskattningen behöver stämmas av med den leverantör som rangordnats först, kan en dialog föras med leverantören innan beställningen genomförs.
Observera att den uppskattning som ligger till grund för rangordningen inte utgör ett fast antal timmar för uppdraget om inte parterna särskilt kommer överens om detta vid beställningstillfället (så kallat takpris).
Förnyad konkurrensutsättning (över 100 000 kronor)
För beställningar som överstiger 100 000 kronor ska samtliga leverantörer bjudas in på nytt lämna anbud för att se vilken leverantör som bäst motsvarar behovet (förnyad konkurrensutsättning). Vid en förnyad konkurrensutsättning har du som beställare rätt att utifrån ditt behov precisera och utveckla krav och villkor för tjänsten. Vid förnyad konkurrensutsättning ska ett eller flera av nedanstående utvärderingskriterier användas.
• Pris
• Erfarenhet
• Kompetens
• Kapacitet
• Leverans- eller genomförandetid
• Miljöegenskaper
• Eldrivna alternativ
• Driftkostnader
• Kostnadseffektivitet
• Social hänsyn
• Kvalitet
Priser som lämnas i den förnyade konkurrensutsättningen kan vara lägre men får inte vara högre än angivna priser i ramavtalet, i de fall efterfrågad tjänst överensstämmer med tjänster i bilaga ”Priser – Arboristtjänster”.
Utifrån dessa kriterier tilldelas den Leverantör som lämnar mest fördelaktiga anbudet ett kontrakt.
Antagna leverantörer
- ACRE Skogstjänst AB
- Hartill Trädexpert AB
- Mölndals Mark & Grund Handelsbolag
- Trädakuten Ekalak AB
- Trädexperterna Biodiversitree AB
- VEAB Mark & Trädgård Aktiebolag
Vem beställer från ramavtalet?
- Göteborgs Stad
- Göteborgs Begravningssamfällighet
- Räddningstjänsten Storgöteborg
- Stiftelsen Göteborgs sjukhem inklusive ingående stiftelser och bolag
- Härryda kommun
- Kungsbacka kommun
- Kungälvs kommun tillsammans med Kungälvs Energi, Bokab samt Stiftelsen Kungälvsbostäder
- Lerums kommun
- Mölndals Stad samt Mölndals Energi
- Orust kommun
- Tjörns kommun och de under ramavtalstiden vid var tid existerande kommunala bolagen
- Öckerö kommun inklusive bolag, Öckerö Fastighets AB, Öckerö Rederi AB
Vill du veta mer?
I Proceedo hittar du mer information om ramavtalet från och med 1 september 2023. Sök på avtalskategori ”arboristtjänster”. Om du inte har behörighet att göra en beställning, vänligen kontakta ditt lokala verksamhetsstöd eller inköpssamordnare. Du når kundservice på inköps- och upphandlingsförvaltningen via kundservice@ink.goteborg.se eller 031-366 37 00.
Logga in i e-handelssystemet Proceedo.
Användarnamn: avtal@ink.goteborg.se
Lösenord: proceedo