Från 1 maj 2024 finns ett nytt gemensamt avtal för återbrukade möbler. Avtalet omfattar begagnade möbler och renovering inom offentlig-, personal-, och omsorgsmiljö, samt begagnade möbler och renovering inom skol- och förskolemiljö.
Det här ingår i avtalet
Avtalet är uppdelat i två delområden.
Delområde A – Begagnade möbler och renovering inom offentlig-, personal-, och omsorgsmiljö
Delområdet omfattar begagnade möbler och inredning till kontors-, konferensrum, och till verksamheternas allmänna eller gemensamma utrymmen för både personal, boende och besökare. Med det menas exempelvis bibliotek, café, väntrum, entréhallar, reception, lobby, museum, personalrum, vilrum, omklädningsrum, lunchrum, utemiljö och sällskapsrum till boenden.
Övrigt som omfattas:
- Begagnade möbler och inredning till omsorgsmiljöer såsom äldreboenden, korttidsboenden, boenden med särskild service och stödboenden ingår också i delområdet.
- Begagnade belysningsprodukter, mattor och andra begagnade produkter som kan förväntas ingå i delområdet.
- Varuarurelaterade tjänster såsom leverans inklusive inbärning, avemballering, montering och utplacering ingår.
- Renoveringstjänster såsom renovering, möbeltvätt, rekonditionering, möbeltapetsering, snickeri, lackering och redesign av begagnade möbler och inredning inom offentlig-, personal-, och omsorgsmiljö. Renoveringstjänsterna kan utföras på möbler som Beställaren redan äger eller i samband med beställning av begagnade möbler.
Delområde B – Begagnade möbler och renovering inom skol- och förskolemiljö
Delområdet avser begagnade möbler och inredning till alla de utrymmen som är avsedda för elever i grundskola, förskoleklass och år 1-9, inklusive fritidshem, gymnasium och andra utbildningsmiljöer. I delområdet ingår också möbler och inredning avsedda för förskolor och alla förskolemiljöer där barn vistas för lärande och lek.
Exempel på miljöer som ingår i delområdet är lektionssalar, grupprum, skolmatsal, skolbibliotek, skolcafé, uppehållsrum för elever, lekrum, vilrum och aktivitetsrum och tillhörande utrymmen.
Övrigt som omfattas:
- Begagnade belysningsprodukter, mattor och andra begagnade produkter som kan förväntas ingå i avtalsområdet.
- Varuarurelaterade tjänster såsom leverans inklusive inbärning, avemballering, montering och utplacering ingår.
- Renoveringstjänster såsom renovering, möbeltvätt, rekonditionering, möbeltapetsering, snickeri, lackering och redesign av begagnade möbler och inredning inom skol- och förskolemiljö. Renoveringstjänsterna kan utföras på möbler som du som beställare redan äger eller i samband med beställning av begagnade möbler.
Det här ingår inte i avtalet
- Nyproducerade möbler och inredning, vilket också inkluderar demoexemplar
- Möbler och inredning för boendes egna rum och lägenheter
Så beställer du
För beställningar under beloppsgränserna nedan gäller särskild fördelningsnyckel
För beställningar över beloppsgränserna nedan gäller förnyad konkurrensutsättning
Beloppsgränser:
Inköp av begagnade möbler 400 000 SEK
Inköp av begagnade möbler och renoveringstänster 400 000 SEK
Inköp av renoveringstjänster 100 st möbler
När du beställer ska du i en skriftlig förfrågan specificera följande uppgifter:
– Om beställningsförfrågan avser särskild fördelningsnyckel eller förnyad konkurrensutsättning
– Vilka produkter och tjänster om efterfrågas
– Om renoveringstjänster av beställarens egna möbler ingår i förfrågan ska beskrivning av möblerna
och bilder bifogas förfrågan tillsammans med en beskrivning det resultat som efterfrågas
– Önskad leveranstid
– Dag då svar senast ska vara beställaren tillhanda
– Ansvarig kontaktperson inklusive kontaktuppgifter hos beställaren
Vid beställning med särskild fördelningsnyckel kan en förfrågan via mail skickas till samtliga leverantörer för det aktuella delområdet.
Antagna leverantörer
Delområde A
- Arbetsplatsmiljö i Väst AB
- Input Interiör Göteborg AB
- Kinnarps AB
- Recycling Partner RP i Göteborg AB
- Rekomo AB
- Senab AB
- W inredningskoncept AB
Delområde B
- Arbetsplatsmiljö i Väst AB
- Input Interiör Göteborg AB
- Kinnarps AB
- Lekolar AB
- Recycling Partner RP i Göteborg AB
- Rekomo AB
Vem beställer från ramavtalet?
- Göteborgs Stad
- Göteborgs Begravningssamfällighet
- Göteborgsregionens Kommunalförbund och ISGR AB
- Räddningstjänsten Storgöteborg
- Gryning Vård AB
- Stiftelsen Göteborgs sjukhem inklusive ingående stiftelser och bolag
- Härryda kommun, bolag Härryda Vatten och avfall
- Kungälvs kommun, bolag Kungälv energi och BOKAB Bohusläns kommunala exploaterings AB
- Lerums kommun
- Lilla Edets kommun
- Orust kommun
- Stenungsunds kommun
- Tjörns kommun och de under ramavtalstiden vid var tid existerande kommunala bolagen
- Öckerö kommun inklusive bolag, Öckerö Fastighets AB, Öckerö Rederi A
Vill du veta mer?
I Proceedo hittar du mer information om avtalet. Sök på avtalskategori ”återbrukade möbler” från avtalsstart 1 maj.
Om du inte har behörighet att göra en beställning, vänligen kontakta ditt lokala verksamhetsstöd eller inköpssamordnare. Du når kundservice på inköps- och upphandlingsförvaltningen på mejl kundservice@ink.goteborg.se eller på telefon 031-365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter).