Nytt gemensamt ramavtal inom Avfallstjänster – verksamhetsavfall, förpackningsavfall och farligt avfall.

Från den 1 april 2025 finns det nytt ramavtal för Avfallstjänster – verksamhetsavfall, förpackningsavfall och farligt avfall.
Ramavtalet omfattar avfallstjänster för hämtning och hantering av verksamhetsavfall, förpackningsavfall och farligt avfall från kommunala verksamheter samt till avfallshantering närliggande tjänster.
Ramavtalet omfattar bland annat:
- Förpackningar (pappersförpackningar, wellpapp, färgat och ofärgat glas, plastföpackningar, metallförpackningar)
- Textil
- Sekretess- och kontorspapper
- Grovavfall
- Trädgårdsavfall
- Avfall från bygg och riv
- Farligt avfall
- Intern hantering av kärl
- Kärltvätt
- Miljöservice
- Utbildning och rådgivning
- Kemistsorteringsfunktion
Ramavtalet omfattar inte avfall som omfattas av det kommunala insamlingsansvaret.
Antagna leverantörer
- Stena Recycling AB
- Renova Miljö AB
- Ragn-Sells Recycling AB
Vem beställer från ramavtalen?
Beställare inom nedanstående äger rätt att beställa från Ramavtalet:
- Göteborgs Stad
- Göteborgs Begravningssamfällighet
- Göteborgsregionens Kommunalförbund och ISGR AB
- Räddningstjänsten Storgöteborg
- Tre stiftelser
Nyheter/förändringar från föregående ramavtal
Numera endast ett delområde till följd av lagförändringen 2024-01-01 som innebär att förpackningsinsamlingen från hushåll gick över till att bli ett kommunalt ansvar. En stor del av det som tidigare ingått i Göteborgs stads ramavtal gick då över till Kretslopp och vatten. Numera tecknas avtal för förpackningsinsamling från hushåll och specialbostäder (tex. lägenheter som tillhör ett äldreboende, trygghetsboende och liknande) med valfri av Kretslopp och vatten auktoriserad leverantör.
Bättre möjligheter till beställning av kärltvätt finns i det aktuella ramavtalet.
Har vi tagit hänsyn till särskilda politiska mål
Vi har ställt transport- och fordonskrav. Vi har också ställt krav på miljölednings- och kvalitetsledningssystem.
Kortfattad beställarinstruktion
– För beställningar som understiger 200 000 SEK gäller dynamisk rangordning.
– För beställningar som överstiger 200 000 SEK gäller förnyad konkurrensutsättning.
Dynamisk rangordning
Beställning ska göras hos den leverantör som har lägst totalkostnad för aktuellt köp. Jämförelsen kan enkelt göras i prisjämförelsebilagan i Proceedo.
Förnyad konkurrensutsättning (FKU)
För beställningar som beräknas överstiga 200 000 SEK ska samtliga leverantörer på Ramavtalet
bjudas in på nytt för att lämna anbud för att se vilken leverantör som bäst motsvarar behovet vid det aktuella tillfället (FKU).
I de fall Beställaren har ett avfallsslag, en vara som inte definierats i Upphandlingsdokumentet, specifikt fordonskrav eller funktionskrav i kundportalen som inte definierats samt andra till Uppdraget närliggande tjänster, ska avrop ske genom FKU. Detta gäller även när beloppsgränsen är inom gränsen för dynamisk rangordning.
Har du frågor?
Kontakta inköps- och upphandlingsförvaltningen via kundservice@ink.goteborg.se, eller telefon 031-365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter).