Från 1 september 2025 finns det nytt avtal för Kontors- och skolmaterial.
Vad ingår i ramavtalet?
Ramavtalet omfattar förbrukningsmaterial för kontor och skolverksamhet samt tjänsten skåpservice. I kontorsmaterial ingår produkter som kopieringspapper, pennor, anteckningsblock, kollegieblock, almanackor, mappar, otryckta kuvert, lim, mappar, pärmar, miniräknare, material till presentation, arkivering med mera. I skolmaterial ingår produkter som används i traditionell skolundervisning, till exempel skrivhäften, gloshäften, räknehäften, anteckningshäften, pennor, radergummin med mera.
Antagna leverantörer – Lyreco Sverige AB
Vem beställer från ramavtalet?
- Göteborgs Stad
- Göteborgs Begravningssamfällighet
- Göteborgsregionens Kommunalförbund och ISGR AB
- Räddningstjänsten Storgöteborg
- Gryning Vård AB
- Ale kommun
- Härryda kommun och Förbo AB
- Kungälv kommun, Kungälv energi och BOKAB Bohusläns kommunala exploaterings AB
- Lerums kommun, Lerum Energi AB, Lerum Fjärrvärme AB
- Lilla Edets kommun
- Mölndals Stad, Förbo, Gunnebo Slott & Trädgårdar, Mölndals Parkerings AB, Mölndal Fastighets AB, Mölndalsbostäder
- Orust kommun
- Partille kommun
- Stenungsunds kommun
- Tjörns kommun och de under Ramavtalstiden vid var tid existerande kommunala bolagen Öckerö kommun inklusive bolag,
- Öckerö Fastighets AB, Öckerö Rederi AB
Nyheter/förändringar från föregående ramavtal
Tryckta och graverade namnskyltar har tagits bort från sortimentet och upphandlas separat. Mer information om detta kommer här på Avtalsnyheter.se. Enklare namnskyltar med insticksfunktion finns fortfarande kvar på ramavtalet .
Produkterna kommer att visas direkt i Proceedo och inte genom punch-out länk till leverantörens webbshop som tidigare avtal. Detta gör det lättare att hitta tummen upp artiklar och ger avtalsansvarig bättre kontroll över sortimentet. För stämplar som omfattas av egen text kommer det fortfarande finnas en punch-out lösning till webbshop. Detta för att skapa och förhandsgranska stämplar innan beställning.
Miljösmart sortiment
Det nya ramavtalet för kontors- och skolmaterial innebär ett tydligt kliv mot ökad hållbarhet. Fler produkter är nu tillverkade av återvunnet material, bland annat inom kategorierna pennor, notisblock, mappar, plastfickor och kontorsredskap. Det erbjuds refiller till många av pennorna.
Dessutom finns ett brett utbud av miljömärkta alternativ med Svanen eller EU Ecolabel, exempelvis block, papper, kuvert och batterier.
Tips! Kan ditt behov lösas utan att du köper in en ny produkt? Har du undersökt om produkten finns i din organisation? Har du kollat med dina kollegor och Tage? Om du behöver köpa en ny produkt, välj i första hand miljömärkt och titta efter produkter av återvunnet material inom samtliga produktgrupper. Smarta val i vardagen gör stor skillnad för miljön i längden.
Kortfattad beställarinstruktion
Beställning av produkter sker i Proceedo
Informationstillfälle
Det kommer i början av oktober bjudas in till ett informationstillfälle via teams om ramavtalet. På mötet går vi igenom vad som är upphandlat, hur du beställer från ramavtalet och annat som är bra att veta. Det finns även tid för dig att ställa frågor kring avtalet.
Alla som har intresse och som berörs av detta område välkomna att delta!
Tid och anmälan till detta tillfälle återkommer vi med här på Avtalsnyheter efter sommaren, så håll utkik.
Har du frågor?
Kontakta inköps- och upphandlingsförvaltningen via kundservice@ink.goteborg.se, eller 031-365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter).