
Från och med 1 november 2025 finns nytt ramavtal för Juridiska tjänster inom rättsområdena:
- Delområde A: Associationsrätt och finansrätt
- Delområde D: IT-rätt
- Delområde E: Miljörätt
- Delområde F: Skatterätt
- Delområde H: Fullservice affärsjuridik
I upphandlingen ingick även följande rättsområden som är överprövade och där inväntas dom från Förvaltningsrätten i Göteborg:
- Delområde B: Entreprenadrätt
- Delområde C: Allmän fastighetsrätt och speciell fastighetsrätt
- Delområde G: Offentlig rätt, upphandlingsrätt och konkurrensrätt
Vem beställer från ramavtalet?
Avtalsanvändare inom Göteborgs stad.
Övriga avtalsanvändare:
- Göteborgs Begravningssamfällighet
- Göteborgsregionens Kommunalförbund och ISGR AB
- Räddningstjänsten Storgöteborg
- Gryning Vård AB
- Stiftelsen Göteborgs sjukhem inklusive ingående stiftelser och bolag
- Alingsås kommun, på alla punkter förutom Delområde H- Fullservice affärsjuridik.
- Härryda kommun samt Förbo
- Kungsbacka kommun
- Kungälvs kommun, Bohus Räddningstjänstförbud, Stiftelsen Kungälvsbostäder, Kungälv Arena AB samt bolagen inom Kungälvs Energi
- Lerums kommun, Lerum Nät AB (org nr 556109-3955), Lerum Fjärrvärme AB (org nr 556527-7638) samt Lerum Energi AB (org nr 559462-7589)
- Lilla Edets kommun
- Stenungsunds kommun samt Stenungsundshem AB (org nr 556338-1325)
- Tjörns kommun och de under ramavtalstiden vid var tid existerande kommunala bolagen
- Öckerö kommun inklusive bolag, Öckerö Fastighets AB, Öckerö Rederi AB
Ramavtalsleverantörer
- Advokatfirman Lindahl Kommanditbolag
- Advokatfirman Stangdell & Wennerqvist AB
- CMS Wistrand Advokatbyrå Göteborg KB
- Foyen Advokatfirma Kommanditbolag
- Hellström Advokatbyrå Kommanditbolag
- Litigate Advokatbyrå KB
- Magnusson Law Advokatbyrå AB
- Mannheimer Swartling Advokatbyrå AB
- Time Danowsky Advokatbyrå AB
- Wesslau Söderqvist Advokatbyrå Väst Handelsbolag
Förändringar från föregående ramavtal
Olika timpriser gäller för de olika kompetensnivåerna (Senior Jurist, Jurist, Junior Jurist). Kompetensnivå Jurist ersätts med max 80% av det angivna timpriset för Senior Jurist. Kompetensnivå Junior Jurist ersätts med max 60 % av det angivna timpriset för Senior Jurist. Alla Leverantörer har inte tillgång till juniora jurister, vilket framgår i bilagan ”Pris och kompetenslista”.
Kortfattad beställarinstruktion
Beställningsförfarande inom delområde H: Fullservice Affärsjuridik
Vid uppdrag understigande 150 timmar gäller angiven rangordning. Vid uppdrag överstigande 150 timmar ska en Förnyad Konkurrensutsättning (FKU) genomföras där samtliga ramavtalsleverantörer inbjuds att på nytt lämna anbud för att se vilken leverantör som bäst motsvarar behovet inom de definierade rättsområdena vid det aktuella tillfället. Detta delområde används när beställaren har behov av kontinuitet genom att en och samma leverantör utför ett antal specificerade uppdrag av skiftande karaktär inom det affärsjuridiska området och för stora, komplexa uppdrag som omfattar flera rättsområden. Vid FKU ska beställaren skriftligt precisera sina krav och behov. Valet av leverantör ska ske med hänsyn till något, några eller samtliga nedan angivna kriterier utöver avtalade minimikrav:
- Kompetens och erfarenhet för uppdragen/uppdraget
- Uppdragsförståelse
- Arbetsmetodik
- Leverantörens kapacitet och tillgänglighet för aktuell period
- Pris
Beställningsförfarande inom övriga delområden
Vid beställning gäller rangordning. Beställning ska göras hos den leverantör som rangordnats etta. Om den leverantör som rangordnats etta inte kan utföra tjänsten ska beställningen göras hos den leverantör som rangordnats tvåa och så vidare.
Särskild fördelningsnyckel
Särskild fördelningsnyckel kan användas vid undantagsfall i de fall beställaren ser att beställarens specifika verksamhetsområde och det aktuella uppdraget kräver en specifik kompetens och erfarenhet utöver den generella kompetens som krävs inom delområdet. Om beställaren bedömer att flera leverantörer kan tillgodose behovet lika bra, avgör avtalspriset val av leverantör. Valet av leverantör avgörs med hjälp av nedanstående kriterier:
- Specifik kompetens och erfarenhet som krävs för att utföra uppdraget
- Tillgänglighet för aktuell period
Avtalen finns synliga i Proceedo från avtalsstart.
Har du frågor?
Kontakta inköps- och upphandlingsförvaltningen via kundservice@ink.goteborg.se, eller 031-365 00 00 (Göteborgs Stads Kontaktcenter).