Nytt avtal från och med 1 februari för Skyltar – Standardskyltar för hänvisning och information.
Från och med den 1 februari 2026 gäller ett nytt avtal för Skyltar – Standardskyltar för hänvisning och information.
Vad ingår i ramavtalet
Ramavtalen syftar till att tillgodose Beställarnas behov av invändiga och utvändiga standardskyltar för hänvisning och information samt tillhörande tjänster som rådgivning och montering.
Ramavtalen omfattar ett upphandlat sortiment av standardskyltar i följande kategorier:
- Hänvisningsskyltar
- Informationsskyltar
- Presentationsskyltar
- Entreskyltar
- Fasadskyltar
- Serviceskyltar
- Taktila skyltar
- Skyltsystem
Det upphandlade sortimentet är det sortiment som efterfrågas i upphandlingens prisbilaga och är begränsat till Varor som överensstämmer med beskrivningen, materialet/utformningen och storleken för respektive position.
Utöver det upphandlade sortimentet omfattar upphandlingen även Leverantörens övriga sortiment för respektive kategori. Det övriga sortimentet avser varor och tjänster som inte överensstämmer med efterfrågade positioner i upphandlingens prisbilaga.
Antagna leverantörer
Floda Systemskylt AB, rangordnad 1.
Nonbye AB, rangordnad 2.
Vem beställer från ramavtalet
Följande Beställare har rätt att beställa från Ramavtalet:
• Göteborgs Stad
• Göteborgs Begravningssamfällighet
• Göteborgsregionens Kommunalförbund och ISGR AB
• Räddningstjänsten Storgöteborg
• Gryning Vård AB
• Stiftelsen Göteborgs sjukhem inklusive ingående stiftelser och bolag
• Härryda kommun
• Kungälvs kommun
• Lerums kommun
• Lilla Edets kommun
• Mölndals Stad
• Orust kommun
• Partille kommun
• Stenungsunds kommun (meddelar om bolagen ska vara med varje gång)
• Tjörns kommun och de under ramavtalstiden vid var tid existerande kommunala bolagen
• Öckerö kommun inklusive bolag, Öckerö Fastighets AB, Öckerö Rederi AB
Respektive Beställare ansvarar för sina beställningar från Ramavtalet. Om en Beställare överför en verksamhet till annan juridisk person har även denne rätt att beställa på Ramavtalet.
Nyheter/förändringar från föregående ramavtal
Det upphandlade sortimentet är, till skillnad från tidigare avtalsperiod, mer enhetligt och standardiserat. Det upphandlade sortimentet består av invändiga skyltar och utvändiga skyltar. Utöver upphandlade skyltar finns följande tjänster definierade för avrop:
- Rådgivning för projektering och grafiskt arbete
- Monterings-/servicearbeten
- Framkörningsavgift (servicebil)
Kortfattad beställarinstruktion
Beställning ska göras hos den Leverantör som rangordnats 1:a. Om den Leverantör som rangordnats 1:a inte kan utföra Uppdraget ska beställningen göras hos den Leverantör som rangordnats 2:a och så vidare. Om Leverantören inte har följt avtalade villkor vid det senaste avropet från Beställaren, har Beställaren rätt att inte avropa från aktuell Leverantör vid nästkommande tre (3) avrop.
För det fall Ramavtal endast har kunnat tecknas med en Leverantör kommer beställning göras hos den Leverantör som har Ramavtalet.
Beställare har alltid rätt att göra kompletterande avrop till tidigare beställningar från Ramavtalet eller till existerande skyltbestånd hos den Leverantör som utfört tidigare leverans. Detta för att kunna bibehålla en enhetlighet i skyltningen.
Har du frågor? Kontakta inköps- och upphandlingsförvaltningen via kundservice@ink.goteborg.se, eller 031-365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter).