Nytt avtal för Datautbildningar för vanliga IT-användare.
Från 1 juli 2025 finns det nya ramavtal för Datautbildningar för vanliga IT-användare.
Vad ingår i ramavtalet?
Ramavtalet omfattar datautbildningar på grund-, fortsättning- och i viss mån fördjupningsnivå för den vanliga IT-användaren i syfte att tillgodose kompetensutvecklingsbehov inom kontorsprogram så som exempelvis Word, Excel, PowerPoint, SharePoint, Outlook, och andra appar i Office 365. Det omfattar även grundläggande kompetensutveckling för användning av AI.
Kortfattad beställarinstruktion.
Öppen utbildning och e-utbildning
Dynamisk rangordning
För beställning som avser öppen utbildning och e-utbildning gäller dynamisk rangordning. Beställning ska göras av den Leverantör som tillhandahåller utbildning som bäst motsvarar Beställarens behov till lägst totalkostnad. Beställaren får vid val av vilken utbildning som bäst svara mot behovet ta hänsyn till en eller flera av följande faktorer:
1) Beställaren kontrollerar själv på Leverantörens hemsida för att bedöma vilken utbildning som bäst motsvarar behovet utifrån valda faktorer.
2) Avser behovet en utbildning som inte är prissatt i Ramavtalets prislista tillämpas istället den avtalade rabattsatsen. Rabatt dras av från ordinarie pris i SEK, exklusive moms, för utbildning leverantören tillhandahåller på sin hemsida.
3) Bedömer Beställaren att flera utbildningar på likvärdigt sätt tillgodoser Beställarens behov görs beställning hos den Leverantör som har lägst pris för utbildningen.
Kundanpassad utbildning.
Förnyad konkurrensutsättning
För beställning som avser kundanpassad utbildning gäller förnyad konkurrensutsättning (FKU). Samtliga Leverantörer ska inbjudas att lämna anbud för att se vilken Leverantör som vid tillfället bäst motsvarar behovet för aktuell utbildning.
Vid FKU ska ett eller flera av nedanstående utvärderingskriterier användas:
Utbildningens innehåll/upplägg
Tidpunkt för genomförande
Kursort
Pris/kostnad
Antagen leverantör.
Offentliga Utbildningar i Sverige AB
Multinet Interactive AB
Vem beställer från ramavtalet?
o Göteborgs Stad
o Göteborgs Begravningssamfällighet
o Göteborgsregionens Kommunalförbund och ISGR AB
o Räddningstjänsten Storgöteborg
o Gryning Vård AB
o Alingsås kommun
o Härryda kommun
o Kungälvs kommun, Kungälv Energi AB, Kungälv Närenergi AB samt
o Kungälv Energi Entreprenad och Service AB
o Lilla Edets kommun
o Mölndals Stad samt Mölndalsbostäder
o Orust kommun
o Partille kommun Partille Energi AB och Partillebo AB
o Stenungsunds kommun samt Stenungsundshem
o Tjörns kommun och de under ramavtalstiden vid var tid existerande kommunala bolagen
o Öckerö kommun inklusive bolag, Öckerö Fastighets AB, Öckerö Rederi AB
Mer information finns i Proceedo när ramavtalet blir beställningsbart vid avtalsstart.
Har du frågor?
Kontakta inköps- och upphandlingsförvaltningen via kundservice@ink.goteborg.se, eller 031-365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter).