Nytt avtal från 1 oktober för Brandkonsulter
Från 1 oktober 2025 finns det nytt ramavtal för Tekniska konsulter Brandkonsulter.
Vad ingår i avtalet?
Ramavtalet omfattar följande tjänster: Brandkonsulter
Brandkonsult ska tillsammans med dem som medverkar i projektet arbeta fram lösningar där både myndighetskrav och krav från Beställaren uppfylls på ett sätt som gör lösningen fördelaktig ur investerings- och underhållsperspektiv. Att kunna omsätta ett myndighetskrav till en faktisk lösning som tillgodoser krav på teknik, kvalitet, ekonomi, funktion och utseende är av stor betydelse för ett lyckat slutresultat.
Uppdragen kan bestå av framtagning av tekniska utredningar, brandtekniska beräkningar, brand- och brandgasförlopp, utföra mätningar, upprätta brandskyddsdokumentation och brandskyddsritningar samt projekteringsuppdrag i byggprocessens samtliga skeden.
Uppdragen kan även bestå av att biträda Beställaren under produktionsfasen, samt uppdrag som sker i den löpande förvaltningen av fastigheter. Konsulten ska kunna ta fram underlag och rutiner för Systematiskt brandskyddsarbete (SBA).
Antagna leverantörer
Avtalsnr och Leverantörsnamn:
IK25213-01 INTEC Göteborg AB
IK25213-02 Säkerhetspartner Norden Aktiebolag
IK25213-03 FSD Göteborg AB
IK25213-04 Briab – Brand & Riskingenjörerna AB
IK25213-05 FireTech Engineering emron AB
IK25213-06 AFRY Infrastructure AB
IK25213-07 Bengt Dahlgren Brand & Risk AB
Vem beställer från ramavtalet?
Göteborgs Stad
Göteborgsregionen och ISGR AB
Räddningstjänsten Storgöteborg
Göteborgs Begravningssamfällighet
Nyheter/förändringar från föregående ramavtal
Vi har i kompetenslistan/prislistan lagt till kompetens rörande informationssäkerhet. För att få ”inneha” denna kompetens behöver leverantören uppnå kraven ställda i bilagan ”Informationssäkerhet”.
Kortfattad beställarinstruktion
För beställningar som uppskattas understiga 300 000 SEK kommer Kompetensstyrd fördelningsnyckel att användas vid beställning. Det innebär att beställning görs från den Konsult som har kompetens och erfarenhet inom det tjänsteområde som krävs för att utföra aktuellt uppdrag vid önskat leveransdatum till lägst avtalat timpris.
För beställningar som uppskattas att överstiga 300 000 SEK gäller förnyad konkurrensutsättning. Samtliga Konsulter ska inbjudas att på nytt lämna anbud för att se vilken Konsult som vid tillfället bäst motsvarar behovet för aktuell beställning.
För beställningar som uppskattas att överstiga 1 500 000 SEK för samtliga delområden, äger Beställaren rätt att välja mellan beställning genom FKU eller genom att annonsera en ny upphandling.
Finns även möjlighet att paketera löpande leveranser över tid i ett uppdrag i ett s.k. kontinuitetsavtal. För att kunna göra detta måste vissa kriterier vara uppfyllda. Mer information om detta finns i den utförliga beställarinstruktionen.
En mer utförlig beställarinstruktion kommer att finnas i Proceedo vid avtalsstarten.
Har du frågor?
Kontakta inköps- och upphandlingsförvaltningen via kundservice@ink.goteborg.se, eller 031-365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter).